Jag hoppas att jag får skriva i den här tråden, även om ni tycker att jag förstört den andra. Men jag tycker inte att den här tråden verkar handla om får den heller, så jag tar mig friheten att svara

CITAT
Man måste acceptera att man har olika åsikter i den frågan men jag tycker inte att man ska generalisera och säga att alla som har djur utnyttjar eller förtrycker dem. för trots allt så finns det inget livsutrymme för våra domesticerade djur idag antingen så lever de hos oss elelr så lever de inte alls. Vi kan inte ha lyckliga kor och grisar som springer på lösen i skogen.
Jag hoppas att du inte menar att jag har sagt att alla som har djur utnyttjar eller förtrycker dem. För det har jag sagt flera gånger att jag inte tycker. Däremot bidrar man ju till djurexploatering och förtryck om man köper animaliska produkter, det går inte att komma ifrån.
När det gäller det där att de inte har något livsutrymme, det är ett ganska vanligt argument mot veganism. "Om de inte hade levt för att bli uppätna hade de inte levt alls." Men jag tror att om jag hade levt och blivit utnyttjad i fångenskap utan möjligheten att leva efter mina naturliga mönster, så hade jag nog önskat att jag aldrig hade fötts. Ett liv av lidande och olycka är nog mycket sämre än inget liv alls. Självklart kan vi inte släppa ut alla djur som finns inom köttindustrin, men vi kan låta bli att föda upp nya, så förhindrar vi flera miljoner individers lidande.
CITAT
Vad som gör mig riktigt irriterad i en debatt är när någon uttrycker grova generaliseringar. Jag vill t.ex. inte buntas ihop med världens alla djurmisshandlare, som om alla som har djur och äter kött förtjänar att kallas mördare.
Jag hoppas återigen att det inte handlar om mig. Jag bundar inte ihop dig med några djurmisshandlare för att du har djur. Men äter du kött från köttindustrin så dödar du ju indirekt en massa djur. I genomsnitt bidrar en allätare till 500-1000 individers död per år. Oavsett om du lejer någon att mörda en person eller om du gör det själv, så är ju du orsaken till personens död. Men de flesta väljer att distansiera sig från sådant tänkande, och även djurens lidande.
Många rationaliserar och tänker att man inte kan leva utan kött. Till exempel trodde min lärare när jag förklarade att jag var vegan att jag fuskade genom att äta kött för att få i mig protein, min far vägrar tro att jag kan få i mig allting som vegan. Ingen av dem tog åt sig någonting när jag förklarade att man till och med kan få i sig tillräckligt med fullvärdigt protein enbart genom potatis om så vore och att protein inte är något problem. Samma sak hände i den andra fårtråden. Det känns som att man vägrar ta in fakta och intala sig saker för att det annars betyder att man får dåligt samvete om man inte ändrar på sin livsstil. Det gör mig irriterad, att man av rädsla och lathet låter andra lida i stället för att man vill vara bekväm och ignorera fakta och argument man inte kan försvara sig mot.
CITAT
Jag får en otäck känsla när djurrättsaktivister "av kärlek till djuren" släpper ut minkar och rävar ur deras burar. Hur tänker de? Nej, jag tycker inte man ska ha pälsdjur i bur överhuvudtaget, men att släppa ut dem i naturen är väl att sprida ut djurplågeriet?
Jag tycker heller inte om när folk släpper ut minkar. Det jag däremot stödjer är att man ekonomiskt vill förstöra för företag som bygger på andras lidande. Det skall inte löna sig att vara egoistisk och hänsynslös. Rävar är väl såvitt jag vet förbjudet att avla fram för päls. Men jag tycker att det är ganska ogenomtänkt att släppa ut en massa individer i ett ekosystem bara sådär, utan att tänka på eventuella konsekvenser. Jag skulle ha valt en annan metod att ställa till det ekonomiskt för företagen.
CITAT
Jag fattar inte heller hur man kan hålla sig med nötkreatur av rasen Belgian Blue, dedär enorma kreaturen som ger mycket kött, men har svårt att föröka sig normalt och knappt kan bära upp sin egen vikt.
Detsamma gäller väl många djurarter. Kor har avlats fram för att producera onormalt mycket mjölk. Kycklingar har ju avlats fram för att växa så snabbt att missbildningar ofta är konsekvenser. Djuren kan inte bära sin egen vikt och ben blir ofta missbildade. Här är ett citat från djurens rätt:
"I en artikelserie i Svenska Dagbladet undersöks aveln av slaktkkycklingar och de allvarliga hälsoproblem den har medfört. De kycklingar som föds upp till kött har avlats för att växa otroligt fort och ansätta mycket muskler, men skelett, lungor och andra organ hänger inte med. Det leder till en rad allvarliga hälsoproblem, hälta och dödsfall."
Detta pågår ju fortfarande och sålänge folk äter kött, kommer det att löna sig att avla fram nya djur utan att ta hänsyn till deras hälsa.