Full version: Får - en ny tråd
Gunilla T
Jag är också fårägare - om än inte särskilt representativ.

Jag har valt att ha några får för att i första hand ge de dem ett bra liv - som tack betar de och håller marken öppen och gödslar jorden. Jag är inte vegetarian men jag skulle aldrig äta upp mina husdjur.

Jag klarar heller inte att sända mina husdjur till slakt - därför har jag valt att ha enbart baggar och det fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr har jag förlorat tre stycken - och jag var lika ledsen varje gång. Mina baggar fick dock somna in där de gått och betat i sina korta liv och slapp att bli forslade med slaktbil och samlas in i fållor i avvaktan på slakt. En liten tröst för mig..

För det är så det är - som djurvän känner man starkt för djur - båda vilda och de vi håller i hushållet. Om nu någon tror att detta något sentimentala sätt att se och uppleva djur är något vi (jag är nog inte ensam) valt av fri vilja får jag passa på att ta alla ur den villfarelsen - empati för djur är tungt att bära på när man vet hur många djur behandlas. Jag läser aldrig om djur som far illa...

En värld där djur inte far illa är en utopi - likaså att alla skulle sluta äta kött men jag har full respekt för de som tagit ställning - oavsett om det är av etiska skäl eller hälsoskäl som man valt att avstå från att äta kött.

Förövrigt tycker jag det börjar bli väldigt trångt med åsiktsutrymme på Odla - att sätta etiketter på alla som inte tycker som majoriteten är naturligtvis effektivt - svårt att värja sig utan att låta patetisk men på sikt innebär det att Odlas diskussionsforum börjar lida av konformism och vi få fler än en "meningslös tråd" -

Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 15-12-2008, 16:05) *
Förövrigt tycker jag det börjar bli väldigt trångt med åsiktsutrymme på Odla - att sätta etiketter på alla som inte tycker som majoriteten är naturligtvis effektivt - svårt att värja sig utan att låta patetisk men på sikt innebär det att Odlas diskussionsforum börjar lida av konformism och vi få fler än en "meningslös tråd" -

Om det här är någon slags protest mot att Nauti blivit kritiserad för att han kapat Annikas fårtråd, så tycker jag att du är helt fel ute. Kan hålla med om att diskussionsutrymmet ibland är begränsat, men man bör faktiskt försöka hålla sig till den fråga som trådskaperen formulerat. Dessutom så är det trevligt om diskussionen präglas av viss konstruktivitet, vilket förutsätter att man lyssnar och försöker förstå, inte bara är intresserad av att föra ut sitt eget budskap.

Angående "Meningslösa tråden" så anser jag att den, trots namnet, tillhör det mer meningsfulla på Småprat. Den erbjuder nämligen värme, gemenskap och ett gott skratt, vilket annars ofta är en bristvara.

edit: stavfel
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 15-12-2008, 16:36) *
Om det här är någon slags protest mot att Nauti blivit kritiserad för att han kapat Annikas fårtråd, så tycker jag att du är helt fel ute. Kan hålla med om att diskussionsutrymmet ibland är begränsat, men man bör faktiskt försöka hålla sig till den fråga som trådskaperen formulerat. Dessutom så är det trevligt om diskussionen präglas av viss konstruktivitet, vilket förutsätter att man lyssnar och försöker första, inte bara är intresserad av att föra ut sitt eget budskap.

Angående "Meningslösa tråden" så anser jag att den, trots namnet, tillhör det mer meningsfulla på Småprat. Den erbjuder nämligen värme, gemenskap och ett gott skratt, vilket annars ofta är en bristvara.

Nej, ingen protest bara av hänsyn till trådskaparen och att hon inte önskade sig någon debatt så skapade jag en ny tråd där de som vill får fortsätta att dikutera - konstigt att de som kritiserar ändå fortsätter i samma tråd??

Har inget emot "Meningslösa tråden" men vi skall väl ändå kunna ha något annat också - för oss som nu tycker om att diskutera och vidga våra vyer?
Aqvakul
Nu förstår jag hur du tänkte, Gunilla. Jag blev lite orolig ett tag... flirting.gif
Gunilla T
"Don´t worry, be happy" kram2.gif

....att lyssna och försöka förstå är inte särskilt vanligt här på forumet - inte bara meningsmotståndaren som har problem med det whist.gif

Jag gillar att diskutera om nu det skulle ha undgått någon - en del områden är jag naturligtvis helt novis på medan jag behärskar andra bättre - således alldeles vanlig. En diskussion kan i sin bästa form leda till att intresset ökar och man börjar leta ny information - vilket i förlängningen leder till vidgade vyer och ny kunskap.

Men - jag är allergisk mot åsiktsförtryck och att man börjar kalla människor för olika saker - människor som man inte ens känner!!! - bara för att avfärda både människor och deras åsikter - det händer hela tiden här och som sagt mycket effektivt är det.

Dethär är ett diskussionsforum - men har mycket lågt till tak om jag nu får uttrycka en alldeles personlig åsikt.
Piccante
Gunilla din inställning att ha några får som "gräsklippare" och välja att inte äta dem är inte unik. Men jag tro det är så att har man tex 5 får så blir de husdjur, har man 50 så är de anonymare som individer och man kan nog tänka sig att äta några bagglamm men ändå känna att det är oki för man vet att de hade det bra under sitt liv då de fick leva fritt och naturligt. Jag känner köttdjursuppfödare som inte äter sina egna djur men även de som vägrar köpa anonymt kött i charkdisken då ovetskapen om hur de har haft det bär dem emot mer än att äta egna djur..

Man måste acceptera att man har olika åsikter i den frågan men jag tycker inte att man ska generalisera och säga att alla som har djur utnyttjar eller förtrycker dem. för trots allt så finns det inget livsutrymme för våra domesticerade djur idag antingen så lever de hos oss elelr så lever de inte alls. Vi kan inte ha lyckliga kor och grisar som springer på lösen i skogen.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 15-12-2008, 17:23) *
Men - jag är allergisk mot åsiktsförtryck och att man börjar kalla människor för olika saker - människor som man inte ens känner!!! - bara för att avfärda både människor och deras åsikter - det händer hela tiden här och som sagt mycket effektivt är det.

Dethär är ett diskussionsforum - men har mycket lågt till tak om jag nu får uttrycka en alldeles personlig åsikt.

Det första håller jag med om. Det finns tyvärr många fula härskartekniker och många människor som inte tvekar att använda dem.

Fast jag vet inte om det är värre här än någon annanstans.

edit: stavfel
Gunilla T
Markus - har ingen annan uppfattning än du - många djur far illa idag men många, många har haft turen att hamna hos människor som liksom jag känner med djuren och vill göra deras liv här på jorden så gott som möjligt (önskar bara att det gällde all djuruppfödning)..

Just nu är en av mina baggar sjuk..jag är ledsen och orolig...har haft veterinär här idag men det är svårt att ställa diagnos på djur...uteslutningsmetoden...han har fått smärtstillande och ett antal mediciner...troligen nåt fel med magen och bakteriefloran, idisslare har känsliga matsmältningssystem..
Fågelvägen
Nu har jag skrivit dethär inlägget med så många avbrott, så diskussionen säkert har löpt vidare 1 km utan att jag vet vad ni skrivit. Förlåt alltså, om dethär verkar lite avigt:

Sorgligt, Gunilla, att din bagge är sjuk! Vad jobbigt det måste vara att ha 4 magar att ha ont i. Jag vet hur bekymrad man blir. Hoppas din veterinär förstår sig på idisslare. tummenupp.gif

Bra sagt, Markus! Du skrev: ..."Men jag tro det är så att har man tex 5 får så blir de husdjur, har man 50 så är de anonymare som individer och man kan nog tänka sig att äta några bagglamm men ändå känna att det är oki för man vet att de hade det bra under sitt liv då de fick leva fritt och naturligt." Jag vill tillägga: Tackorna som man lärt känna under flera år, hjälpt med lamningen och skött om när de varit sjuka, de är ju allt annat än anonyma. De är personligheter. Dem äter man inte.

Vad som gör mig riktigt irriterad i en debatt är när någon uttrycker grova generaliseringar. Jag vill t.ex. inte buntas ihop med världens alla djurmisshandlare, som om alla som har djur och äter kött förtjänar att kallas mördare.

Men det är mycket jag inte begriper i den sortens diskussion. Jag får en otäck känsla när djurrättsaktivister "av kärlek till djuren" släpper ut minkar och rävar ur deras burar. Hur tänker de? Nej, jag tycker inte man ska ha pälsdjur i bur överhuvudtaget, men att släppa ut dem i naturen är väl att sprida ut djurplågeriet? Jag har själv sett hur snabbt och skickligt de förvildade minkarna simmande angriper sjöfåglar. Jag fattar inte heller hur man resonerar då man stänger av elen i ett hönseri, så hönorna dör utan vatten och frisk luft, en långsam och plågsam död. Men obs! jag påstår inte att alla vegetarianer är terrorister.

Jag fattar inte heller hur man kan hålla sig med nötkreatur av rasen Belgian Blue, dedär enorma kreaturen som ger mycket kött, men har svårt att föröka sig normalt och knappt kan bära upp sin egen vikt.

Inte förstår jag heller hur alla som älskar att gå i skogen (och säkert tycker de är djurvänner) ändå har sina hundar okopplade på naturskyddsområden, ja alltså fritt omkringspringande, inte ens i närheten av hundägaren. Vad händer med alla fåglar som har sina bon nära marken?

Det är som ni ser en hel massa allvarliga resonemang som jag inte fattar. Men vart hör diskussionen?

Denhär nya tråden om får, ska den alltså handla OM FÅR eller om HUR VI DISKUTERAR I FORUMET eller var det något annat som hörde hit, men inte till får-tråden som Annika startade? confused.gif
Gunilla T
Fågelvägen - ja, det är svårt när djuren blir sjuka - vi har tyvärr råkat ut för det osedvanligt mycket det sista året -

Allt det du nämner håller jag med om - jag förstår det inte heller. Minkar hör inte hemma i vår natur - många överlever säkert inte heller. Hur skall deras funktioner kunna klara av ett liv i det fria efter att ha varit instängda i dessa trånga burar.

Men jag tror som du att vi bör skilja mellan de människor som utför dessa dåd och människor som av högst personliga skäl valt att leva som veganer -

Jag startade denhär tråden för att de som vill kan fortsätta diskutera - TS ville inte ha någon debatt och det tycker jag man skall respektera men det verkar inte fungera av någon anledning?

Det är alltid svårt att hålla sig strikt till rubriken i ett forum - det händer hela tiden att diskussioner leder till nya ämnen - inte mig emot!
Nauti
Jag hoppas att jag får skriva i den här tråden, även om ni tycker att jag förstört den andra. Men jag tycker inte att den här tråden verkar handla om får den heller, så jag tar mig friheten att svara tongue.gif

CITAT
Man måste acceptera att man har olika åsikter i den frågan men jag tycker inte att man ska generalisera och säga att alla som har djur utnyttjar eller förtrycker dem. för trots allt så finns det inget livsutrymme för våra domesticerade djur idag antingen så lever de hos oss elelr så lever de inte alls. Vi kan inte ha lyckliga kor och grisar som springer på lösen i skogen.
Jag hoppas att du inte menar att jag har sagt att alla som har djur utnyttjar eller förtrycker dem. För det har jag sagt flera gånger att jag inte tycker. Däremot bidrar man ju till djurexploatering och förtryck om man köper animaliska produkter, det går inte att komma ifrån.

När det gäller det där att de inte har något livsutrymme, det är ett ganska vanligt argument mot veganism. "Om de inte hade levt för att bli uppätna hade de inte levt alls." Men jag tror att om jag hade levt och blivit utnyttjad i fångenskap utan möjligheten att leva efter mina naturliga mönster, så hade jag nog önskat att jag aldrig hade fötts. Ett liv av lidande och olycka är nog mycket sämre än inget liv alls. Självklart kan vi inte släppa ut alla djur som finns inom köttindustrin, men vi kan låta bli att föda upp nya, så förhindrar vi flera miljoner individers lidande.

CITAT
Vad som gör mig riktigt irriterad i en debatt är när någon uttrycker grova generaliseringar. Jag vill t.ex. inte buntas ihop med världens alla djurmisshandlare, som om alla som har djur och äter kött förtjänar att kallas mördare.
Jag hoppas återigen att det inte handlar om mig. Jag bundar inte ihop dig med några djurmisshandlare för att du har djur. Men äter du kött från köttindustrin så dödar du ju indirekt en massa djur. I genomsnitt bidrar en allätare till 500-1000 individers död per år. Oavsett om du lejer någon att mörda en person eller om du gör det själv, så är ju du orsaken till personens död. Men de flesta väljer att distansiera sig från sådant tänkande, och även djurens lidande.

Många rationaliserar och tänker att man inte kan leva utan kött. Till exempel trodde min lärare när jag förklarade att jag var vegan att jag fuskade genom att äta kött för att få i mig protein, min far vägrar tro att jag kan få i mig allting som vegan. Ingen av dem tog åt sig någonting när jag förklarade att man till och med kan få i sig tillräckligt med fullvärdigt protein enbart genom potatis om så vore och att protein inte är något problem. Samma sak hände i den andra fårtråden. Det känns som att man vägrar ta in fakta och intala sig saker för att det annars betyder att man får dåligt samvete om man inte ändrar på sin livsstil. Det gör mig irriterad, att man av rädsla och lathet låter andra lida i stället för att man vill vara bekväm och ignorera fakta och argument man inte kan försvara sig mot.

CITAT
Jag får en otäck känsla när djurrättsaktivister "av kärlek till djuren" släpper ut minkar och rävar ur deras burar. Hur tänker de? Nej, jag tycker inte man ska ha pälsdjur i bur överhuvudtaget, men att släppa ut dem i naturen är väl att sprida ut djurplågeriet?
Jag tycker heller inte om när folk släpper ut minkar. Det jag däremot stödjer är att man ekonomiskt vill förstöra för företag som bygger på andras lidande. Det skall inte löna sig att vara egoistisk och hänsynslös. Rävar är väl såvitt jag vet förbjudet att avla fram för päls. Men jag tycker att det är ganska ogenomtänkt att släppa ut en massa individer i ett ekosystem bara sådär, utan att tänka på eventuella konsekvenser. Jag skulle ha valt en annan metod att ställa till det ekonomiskt för företagen.

CITAT
Jag fattar inte heller hur man kan hålla sig med nötkreatur av rasen Belgian Blue, dedär enorma kreaturen som ger mycket kött, men har svårt att föröka sig normalt och knappt kan bära upp sin egen vikt.
Detsamma gäller väl många djurarter. Kor har avlats fram för att producera onormalt mycket mjölk. Kycklingar har ju avlats fram för att växa så snabbt att missbildningar ofta är konsekvenser. Djuren kan inte bära sin egen vikt och ben blir ofta missbildade. Här är ett citat från djurens rätt:
"I en artikelserie i Svenska Dagbladet undersöks aveln av slaktkkycklingar och de allvarliga hälsoproblem den har medfört. De kycklingar som föds upp till kött har avlats för att växa otroligt fort och ansätta mycket muskler, men skelett, lungor och andra organ hänger inte med. Det leder till en rad allvarliga hälsoproblem, hälta och dödsfall."
Detta pågår ju fortfarande och sålänge folk äter kött, kommer det att löna sig att avla fram nya djur utan att ta hänsyn till deras hälsa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon