Hej Maramara!
Jobbar sedan några år med hundar - trimning och kurser. Kul att du vill ha hund! Det är trevliga djur, har två just nu.
Beroende på hur du är som person är det ju viktigt att välja rätt så tänk noga efter före ditt köp. Några punkter som kan vara värda att fundera på ska du få här.
Hanar har en tendens att alltid, jag menar för resten av hans liv, försöka att klättra i rang. Det är hans jobb. Detta skiljer sig visserligen ganska mycket från ras till ras och från individer inom raserna också. Det finns honor som är dominanta också men inte lika fullt ut och är därför lättare att ha att göra med.
Tänk på att hunden är ett flockdjur och att den behöver en tydlig ledare - en som fostrar och kan säga ifrån - och inte bara slösar kärlek. När en hund blir till problemhund är det oftast bristande ledarskap som är orsaken.
Vill du ha en valp så kommer det att komma en tonårstid med tillhörande trots. Varar till ungefär 2 års ålder beroende på ras. Gå en valpkurs och sedan vardagslydnad så du får lite vägledning. Det är jättekul att jobba med hundar.
Fundera också på vad för slags päls du vill att hunden ska ha. Raser med lång päls kräver daglig skötsel! Lång päls tovar lätt och samlar massor med grus, barr, kvistar, kardborrar och div annat från skog och mark. Att bada hunden med jämna mellanrum är också viktigt. Hålls inte pälsen i trimm kan det bli eksem och annat tråkigt som följd. Om inte annat så stretar tovorna i huden och det är inte skönt. Men tycker man det verkar vara roligt att pyssla med pälsvård så välj man en sådan hund.
Sen är det ju om du vill ha en stor, mellan eller en liten hund. Lagotto är väl vad man kan kalla en mellan.
Är du en aktiv människa så kan man med fördel välja en lite mer i det hänseendet krävande hund. Är du däremot något av en soffpotatis så måste man välja en ras som är lite av det den också.
Jag för min del älskar vinthundens temperament - soffpotatis inomhus för att rasa i 70 km/h utomhus jagandes varandra. Man måste alltså ha tillgång till minst en jättestor hundrastgård om man inte bor på landet. Jag har valt de korthåriga.
Här kan du läsa lite om olika raser:
vovve.netLycka till