CITAT (Chivvie @ 19-12-2008, 14:53)

/.../Men det finns många trevliga raser, och det viktiga är att hitta en trevlig individ, vilket inte alltid är det lättaste. Ställ krav på uppfödaren! Alla raser SKALL (enligt min mening) ha godkänt mentaltest på föräldrarna.
/..../
måste rätta dig här, det är en
mentalbeskrivning inte ett
test man gör.
när man mentalbeskriven en ras så ska man vara väldigt på det klara med vad det är för ras man beskriver så att något som är rastypiskt för just den hunden inte blir till något negativt, som exvis neka lekinvinter, inte ta kontakt osv, det kan vara precis så det ska vara.
det kan dock vara bra att kolla mentalbeskrivningar på den rasen man är intresserad av, alltid lär man sig något mer om rasen.
vad det gäller lugnare hundar så kanske större hundar är de bästa sällskapshundarna typ new foundland, berner sennen. kan dock inte svära på det då jag aldrig ägt en sådan hund själv men många beskriver dem som vill gå promenader men inte så himla mycket mer. ja såklart en hund behöver mental stimulans men det gäller ju alla raser. sen finns ju alltid de här små hundarna i sällskapsgruppen fast de tror jag kan vara nog så krävande.