Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Orchidée "cymbidium "..., ...skötselråd ?
          tepa
          Inlägg 19-11-2008, 20:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Köpte idag, jo, jag vågade faktiskt, en Orchidée sort som heter "Cymbidium ". Någon som har en sån och kan dela med sig av sina erfarenheter ? Hur länge, hur ofta, blommar den ? Bästa vädersträck ? Vattnas och näringsgivas som Brudorchidéer ? Hur är det med ljuskravet ? Jag satte den i köksfönstret i nordväst, med en extra blomlampa. Såhär jättefin är den !

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  19.11.2008_004__Small_.jpg ( 57.28k ) Antal nedladdningar: 78

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-12-2008, 12:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

så här sköter jag min

Vår - tar ut den i skuggan när det är ca +10c. tar in vid frost!. låter regnet vattna den.

Sommar- nu har jag den ute även på natten och ev omplantering om det behövs. placerar den lite soligare i östläge. annars får den bara stå där ute och växa blad den får vatten när vattnet kommer från himlen ev att jag ger den lite näring någon gång under sommaren. på sensommaren brukar den skjuta mängder med blad.

Höst - jag har min ute tills frosten kommer, alltså så jag tar in den innan frosten. blir det milt igen så tar jag ut den igen på dagen.

Vinter- är det en höst-vinterblommande sort man har ska dom placeras under extra ljus i en temp på +15c och så sätter man dom svalt efter blomningen är klar. annars får dom övervintra +5c +10c och då blommar dom sen när det blir varmt. är det kallt på vintern så tappar den bladen.

Citera
          pejori
          Inlägg 19-12-2008, 23:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (flaxss @ 19-12-2008, 12:52) *
          så här sköter jag min

Vår - tar ut den i skuggan när det är ca +10c. tar in vid frost!. låter regnet vattna den.

Sommar- nu har jag den ute även på natten och ev omplantering om det behövs. placerar den lite soligare i östläge. annars får den bara stå där ute och växa blad den får vatten när vattnet kommer från himlen ev att jag ger den lite näring någon gång under sommaren. på sensommaren brukar den skjuta mängder med blad.

Höst - jag har min ute tills frosten kommer, alltså så jag tar in den innan frosten. blir det milt igen så tar jag ut den igen på dagen.

Vinter- är det en höst-vinterblommande sort man har ska dom placeras under extra ljus i en temp på +15c och så sätter man dom svalt efter blomningen är klar. annars får dom övervintra +5c +10c och då blommar dom sen när det blir varmt. är det kallt på vintern så tappar den bladen.

Det är en kallväxande orkidee så det är det korrekta handhavadet med den.
          Har man den möjligheten att man kan ställa den på en dyngbacke eller en "koblaffa" på sommaren, så är det det ultimata.
          sval vinterförvaring tills den blommar.

Redigerat av pejori: 19-12-2008, 23:07

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-12-2008, 23:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (pejori @ 19-12-2008, 23:06) *
          Det är en kallväxande orkidee så det är det korrekta handhavadet med den.
          Har man den möjligheten att man kan ställa den på en dyngbacke eller en "koblaffa" på sommaren, så är det det ultimata.
          sval vinterförvaring tills den blommar.

förlåt ! men jag förstod inte hur du menade.

Citera
          pejori
          Inlägg 19-12-2008, 23:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (flaxss @ 19-12-2008, 23:34) *
          förlåt ! men jag förstod inte hur du menade.

En person, som odlade dessa för försäljning, menade att på vår/sommaren, när man ställer ut dom, så mår dom bra av att ställas på en gödselstack eller en hög som kossan lagt i hagen.
          Han tyckte att man tar en hög med koskit och lägger den under ett halvskuggigt träd, så får cymbidiumen näring och en sval vila....
          sedan när man tar in den vid plus-minus noll, så är den redo för att sätta knopp. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Inlägg i den här tråden
          tepa   Orchidée "cymbidium "...   19-11-2008, 20:46
          tepa   Hej Kan tillägga att denna Orchidée inte hade gen...   20-11-2008, 08:41
          Sofiia   Cymbidier är ståtliga och fina!! :) Här h...   20-11-2008, 16:35
          Azur   De är inte så svåra att få att leva, men mycket sv...   21-11-2008, 11:37
          tepa   Hej Tack Sofiia. Tack Azur, vad trevligt att någ...   21-11-2008, 11:55
          tepa   Hej Det har inte gått så bra med min Cymbidium. D...   19-12-2008, 09:56
          blomkronan   :D vi har likadana... jag har inte läst denna tråd...   19-12-2008, 10:34
          tepa   Hej Jo, jag har läst din tråd, Blomkronan. Har in...   19-12-2008, 11:12
          blomkronan   nä inga bruna blad... jag planterade om den i en l...   19-12-2008, 11:30
          tepa   Hej Jo, den gillar nog att bli duschad. Men jag h...   19-12-2008, 12:15
          blomkronan   Det blir ko-på-påse för min då... i sommar :)   20-12-2008, 00:04
          pejori   Det blir ko-på-påse för min då... i sommar :) Ja...   20-12-2008, 00:21
          flaxss   var lite trött igår så jag hängde inte riktigt med...   20-12-2008, 12:21
          Kajsa   Dom ska vara ute hela sommaren har dom under en ma...   20-12-2008, 13:38

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 01:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon