De flesta barn möter en mångfald av människor, kulturer o traditioner. Att säga att det ena är sant o det andra är falskt känns väldigt konstigt. Det handlar om att människor tror på olika saker - dvs tro och inte vetande. Det farliga blir ju när sekter o andra slutna grupper hävdar en sanning och stänger alla samtal o reflektioner om allt utanför. Ja, så frågar någon mig så berättar jag att vi firar jul pga tradition, dvs alla seder o bruk är ju traditioner. Traditioner är inte helt fasta utan nya inslag kommer till o annat faller ifrån. Man kan skapa sin egen tradition, om man nu vill det... En del som firar jul gör det också för att de tror på Jesu födelse. En del tror på det, andra tror på annat. Det finns inte en sanning o inga bevis. Man kan inget säkert veta, men man kan tro om man vill. Ja, o en del väljer att gå i julottan, läsa julevangeliet osv utan att vara direkt troende. Det tycker jag inte är "falskt" - förstår inte riktigt användningen av det begreppet i detta sammanhang - att döma o bedöma på detta vis.
Dagis - de ska absolut berätta varifrån traditionerna kommer, men de ska också vara tydliga med att det handlar om tro o inte vetande, olika kulturer osv.
Tomten - hm, det är väl snarare en lek än en verklig trosfråga, eller? Ja, så familjen leker leken o barnen vet ju mkt tidigt vad det hela handlar om, men leker med. Tror inte att det är ngn verklig fara för att människor indoktrineras och i långa loppet far illa av detta.
Dock... farligare kan säkert vara den indoktrinering o hysteri som kraftfulla kommersiella krafter står för, då de höjer kraven o förväntningarna på allt dyrare sätt att fira, ge julklappar osv. Här kan behövas motkrafter, som tillåter o inspirerar oss att ta det lite lugnare o ha det lite trevligare...
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|