Nu är jag riktigt sent ute med inlägget, men datorn har varit ett havererat sorgekapitel tills nu idag när jag nästan hunnit installera om allting efter reparationen.
Appropå sen - den 21:e dec lyckades jag äntligen få ner den sista rosen i backen. Det var Duchesse de Rohan tror jag, kan förstås också ha varit Youlande de Aragon, nåja spelar roll. På juldagen spettade jag ner något 50-tal lökar, och idag de sista liljelökarna (självklart vackra och väldoftande orientliljor

).
Jag brukar tillhöra årets sista kunder hos Raskarums plantskola, så en viss insikt i verksamheten har man fått på kuppen. Där är det så att om man kommer i oktober så får man oftast sin ros uppgrävd medan man väntar. Kommer man senare, dvs nov, så brukar de ha hunnit gräva upp det mesta som är beställt. Då ligger det barrotade rosor i drivor i deras uthus. De vattnas normalt bara en gång om dagen, men det kan variera beroende på temperatur och blåst och luftfuktighet. På många sitter de fortfarande gröna bladen kvar. Vill man ödsla tid på det så kan man ta bort bladen, men det är inte nödvändigt.
Thé: Jag är en amatör och färsking, så jag kan ha fel, men rimligtvis händer det lika lite under marken som ovanför under vilosäsong. Rötterna får ju "näring" av bladen genom deras omvandling av solenergi till "växtenergi". Något som ju bara försigår under växtsäsongen. Däremot påstås det, (och här har jag inte funnit någon anledning att tro annorlunda), att höstplanterade växter som redan står i backen börjar att växa fortare/tidigare på våren (än vårplanterade).
AnnammA: Du har nog rätt när det gäller stora plantskolor som Rosenposten, dvs alla "färdiga" plantor grävs upp samtidigt och de som inte säljs direkt åker in i ett kylrum. Så gör inte Raskarum så vitt jag vet, eftersom de är små. (Det är dyrt och utrymmeskrävande med kylrum). De låter nog överblivna rosor stå kvar i landet till nästa säsong, (och växa sig extra stora och feta = praktexemplar!).
/S