bredband och bredband, ADSL är en teknik tom tog fram i californien på tidigt 90 tal. den togs frem för att kunna sända kabel tv i telenätet, den har mindre kapacitet uppström för att man skulle kunna beställa hem filmer. på ATM sänds mediet i frame-relay form, och du kan använda ADSL för att titta på streaming media(om du har över 2mbit down).
telia valde ADSL(<8192kbit/1mbit>) i större utsträckning än SDSL(singel-line digita subscriber line <2,3>) för att adsl passar internet anslutningar för privat bruk där info mästadels skickas ena hållet. ADSL är mer komplext och använder interleave dvs infon behöver inte sändas om i fall det blir nåt fel.
ADSL är bara en benämning på flera asymetriska överföring tekniker. det finns alltså flertalet adsl teknikera(ADSL2/ADSL2+/ADSL2++ är inte inräknade).
förlåt mig jag tror jag hade fel innan, bredbandsbolaget har börjat med ADSL2+ tror jag.
lena n till dig vill jag säga att du bör nog skaffa ADSL om du har möjlighet, förnärvarande har teliasonera strypt hastighet men när det ligger fler optofiber i marken kommer de att släppa på hastigheten till max alltså 8mbit. välj tex rix telecom, de har ingen bindnigstid.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|