CITAT (CillaM @ 30-12-2008, 21:03)

Rötterna är ruttna pga av att det varit för dålig dränering. Plantera inte oliven för djupt. Jorden skall vara väldränerad, gärna av grövre jordkvalitet. Lera blandas i krukorna tillsammans med större sand och grus, för det mesta blandas för mycket lera i och man måste ta bort hälften av det när man planterar om hemma, och oliv ska ha lera i sin jord, det är där näringen finns.
Olivträdet skall vattnas grundligt 1 gång i månaden, just för att det är lera som är fukthållande i jorden. Det är inte stora 3-kilos lerklumpar vi talar om utan mer i grusstorlek. För blött i krukan tar död på trädet och kan också generera sjukdomar. Det är lätt gjort att vattna för mycket. Har man som regel att vattna rejält 1 gång i månaden behöver man inte tänka mer på den saken.
En relativ jämn temperatur för att inte chocka oliven, och en jämn bevattning. Att man har en rejäl lerkruka för olivträdet behövs väl inte påpekas. Att placera en oliv direkt från värme till kyla gör faktiskt att den reagerar, resultatet ser du kanske inte direkt men växling mellan kallt och varmt är inte bra. Jag fick rekommenderat att avvänja mitt olivträd innan jag tog in det i huset efter en sommar om jag alls behövde ta in det. Det står på verandan, som är glasad men med vanligt trallvirke och en öppning (alltså utan dörr). Där har det stått nu sedan i oktober. Och trädet mår alldeles utmärkt. Nu är det ju så att alla inte har möjligheten att ta in olivträd i ett utrymme där det är mellan 0-10 grader varmt då ytan kanske saknas och man inte kan ha den låga temperaturen inomhus. Det är ju därför många gör det misstaget att ta in oliven i värmen, och det torra klimatet vi har i våra hus.
Jag gjorde själv det misstaget för 1,5 år sedan och trädet höll på att stryka med.
att vattna oliven när ytan har torkat upp har funkat för mig sedan 2004. eller att vattna den en gång i månaden som du gör funkar ju också även om jag själv inte skulle göra så.
har aldrig haft lergranulat eller lera till mina oliver även det har funkat sedan 2004. närings finns i fler material än lera. men den kan också få lergranualt i krukan om man blandar upp med grus och leca (inte sand).
kan man inte ge den en sval vintervila ska man heller inte ha oliv. har man ute sin oliv tills frosten kommer ska man placera den svalt eller +15c under extra ljus.