Om jag kan gråta till viss musik...?
Oh, JA!
Det är ju oftast gamla låtar som man har något minne tillsammans med, som gör att man gråter eller blir rörd när man hör just DEN låten. Samma gäller ju faktiskt, att man blir glad av vissa låtar...
När jag var liten (2-5 år) så ville alltid våran pappa att vi skulle leka "Barnens Brevlåda" på söndagmornarna, vilket vi tre syskon också gjorde, med glädje. Han spelade in på rullbandspelare och vi syskon sjöng, en och en. Min pappa var musiker och spelade som barn, även han, för Sven Jerring.
Jag kunde alla verser på "I min lilla, lilla, värld av blommor" när jag var 4 år, så när jag hör den idag, då måste jag gå iväg en stund... och vara för mig själv... då kommer tårarna också...
Musiken fyllde vårt hem, och efter pappas bortgång -94 så har alla "hans" favoritlåtar, när dom spelas i radio eller tv, blivit ett "rörande minne", eller hur man ska förklara det.... det väcker så starka minnen och många gånger så kommer tårarna...
Andra låtar som får mig att fälla tårar är Gläns över sjö och strand, Den blomstertid nu kommer, En vänlig grönskas rika dräkt (?)... Ja, det är nog många fler men de kan jag inte komma på just nu...
Instämmer med vad mamamaggan skriver, att det beror lite på hur man mår själv och vad som pågår omkring en, just då... Precis SÅ är det, tycker jag...
Bra tråd, Farbror Blå!!!!