CITAT (Gunilla T @ 31-12-2008, 11:20)

Kan ta ett exempel från trädgården...har en hel del trädgårdsbesök varje sommar som naturligtvis är väldigt trevligt.
Men besökarna uppträder väldigt olika..hmmm..
En del börjar omgående prata om sin egen trädgård om sina bekymmer och framgångar..
Andra tittar verkligen på min trädgård, ser detaljer - är genuint intresserade av hur jag har gjort och tar sig verkligen tid, återkommer till frågeställningar, funderar och ger bekräftelse..
Och det är just bekräftelsen som är nyckeln tor jag...
Jag tror att du är inne på det viktigaste Gunilla. Man kan ju då fundera på varför den och den andra uppträder på ett visst vis. Är det en medveten handling eller är det något man har med sig från barndomen?
En andra frågeställning är hur man ger bekräftelse till en tjänsteman t ex. Jag har blivit mer och mer övertygad om att tjänstemän och politiker också är svaga för smicker och annat. Dock gäller det ju att vara lagom. Att göra ett gott intryck utan att verka påklistrad och falsk.
På mitt förra jobb fanns en kvinna vars make var så där enormt trevlig och bra på att ta folk. När han ringde och frågade efter henne sa växeltelefonisten att "det är en så trevlig karl i telefonen". Han hade alltså bara genom sitt sätt att bemöta växeltelefonisten lyckats bli klassad som väldigt trevlig. Vad han egentligen sa vet jag inte men det var likadant varje gång. Han hade helt enkelt förmågan.