I alla situationer som handlar om människor och relationerna till andra, kan man iaktta sina vänner:
Vad är det egentligen som gör att vi är vänner? Vad gillar jag hos honom/henne?
Varför blev vi vänner ffrån början? Vad var det som gjorde att vi första gången tog kontakt? Vad var det som gjorde denna kontakt så god att vi förblev vänner?
När man ser andras reaktioner och bemötande, kan det ofta användas som en spegel mot en själv, det JAG uppskattar hos andra, huuspakkatr antagligen DOM hos mej. De personer jag verkligen uppskattar, är genuint intresserade av vad jag tycker, vad jag har varit med om, vad jag har att säja, så jag hoppas vara likadan mot dom.
Sen gäller det att kunna bekräfta andra utan att för den skulle fjäska. Till exempel: Att påpeka att du har klippt dej, att det var en annorlunda look, utan att nödvändigtvis säja att det klär dej. Tycker man inte det, ska man banne mej inte säja det. För mej räcker det i sammanhanget att någon märker att jag har fått håret klippt, jag blev uppmärksammad! Att någon lägger märke till mina nya jeans, eller solbrännan på näsan eller vad som helst. Små enkla saker som får mej att känna mej uppmärksammad.
Försök uppmärksamma andra på samma sätt! Det gör jag, men aktar mej för att göra det med personer jag inte har/vill ha någon relation till. Det ligger inget nedsättande i det, utan bara en skyddsmekanism, ibland är man för artig, belevad och närmast vänlig mot människor i utkanten av ens sfär, som man sedan inte kan behålla särskilt nära, eller ens VILL behålla nära.
Jag försöker uppmärksamma mina medmänniskor, säga nåt uppmuntrande om jag kan. Behöver inte vara avancerat, räcker med "hallå där, allt bra?" "hej oj nyfriserad? trevligt!"
Sen spar man dom ärligt kända komplimangerna till dom som man själv vet kommer att ta dom som just äkta.
Detta är bara det yttre,. Sedan tillkommer det inre, dom man hållar mer av, som man vill ha nära sej, som man vill dela stora delar av livet med, sina hemligheter med och ge sin tillit till. Partners, familj, dom där riktigt goda vännerna.
Tja detta var intressant, ska sluta nu innan jag får alla att somna.
--------------------

|