Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinnande sätt, Att göra gott intryck
          Christa
          Inlägg 31-12-2008, 05:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Godmorgon på er allesammans! Efter att ha blivit illa hanterad i ett sammanhang så låg jag i natt och funderade på en del saker.

En del människor kan konsten att ta sig fram i livet och vinna fördelar bara genom sitt sätt att vara. Det handlar inte om hur de egentligen är utan deras förmåga att "ta folk".

Det sägs att första intrycket är väldigt viktigt. Man kan knappast göra en rättvis bedömning av en människa på någon minut men ändå styrs människors attityd till andra människor genom denna första minut.

Man kan tycka vad man vill om detta men det är nog bara att gilla läget. Människor är inte så logiska som man kan förvänta sig med tanke på människans intellektuella kapacitet.

Hur gör man då för att göra ett gott intryck? Hur vanligt är det att människor medvetet satsar på detta? Vad har de för strategi? Finns det någon kurs t ex på dvd som visar hur man övar upp ett vinnande sätt?

Skulle vara kul om ni vill vara med och bolla detta ämne.

Jag har hittills inte varit så strategisk utan det har blivit olika lite mer av en slump. Det skulle vara intressant att lära sig styra detta i större utsträckning. Det är ju inte alltid man är nöjd med utfallet av slumpen. Jag funderar på att starta eget och då kommer jag att ha med många olika människor att göra där jag är beroende av deras inställning till mig.

Jag tycker också att ämnet är intressant i sig. Jag tror inte att det är de mest kunniga människorna som har störst inflytande i samhället. De som har ett vinnande sätt når ofta längre.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Farbror Blå
          Inlägg 02-01-2009, 00:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

I alla situationer som handlar om människor och relationerna till andra, kan man iaktta sina vänner:

Vad är det egentligen som gör att vi är vänner? Vad gillar jag hos honom/henne?

Varför blev vi vänner ffrån början?
          Vad var det som gjorde att vi första gången tog kontakt?
          Vad var det som gjorde denna kontakt så god att vi förblev vänner?

När man ser andras reaktioner och bemötande, kan det ofta användas som en spegel mot en själv, det JAG uppskattar hos andra, huuspakkatr antagligen DOM hos mej.
          De personer jag verkligen uppskattar, är genuint intresserade av vad jag tycker, vad jag har varit med om, vad jag har att säja, så jag hoppas vara likadan mot dom.

Sen gäller det att kunna bekräfta andra utan att för den skulle fjäska. Till exempel:
          Att påpeka att du har klippt dej, att det var en annorlunda look, utan att nödvändigtvis säja att det klär dej.
          Tycker man inte det, ska man banne mej inte säja det. För mej räcker det i sammanhanget att någon märker att jag har fått håret klippt, jag blev uppmärksammad!
          Att någon lägger märke till mina nya jeans, eller solbrännan på näsan eller vad som helst.
          Små enkla saker som får mej att känna mej uppmärksammad.

Försök uppmärksamma andra på samma sätt! Det gör jag, men aktar mej för att göra det med personer jag inte har/vill ha någon relation till. Det ligger inget nedsättande i det, utan bara en skyddsmekanism, ibland är man för artig, belevad och närmast vänlig mot människor i utkanten av ens sfär, som man sedan inte kan behålla särskilt nära, eller ens VILL behålla nära.

Jag försöker uppmärksamma mina medmänniskor, säga nåt uppmuntrande om jag kan.
          Behöver inte vara avancerat, räcker med "hallå där, allt bra?"
          "hej oj nyfriserad? trevligt!"

Sen spar man dom ärligt kända komplimangerna till dom som man själv vet kommer att ta dom som just äkta.

Detta är bara det yttre,. Sedan tillkommer det inre, dom man hållar mer av, som man vill ha nära sej, som man vill dela stora delar av livet med, sina hemligheter med och ge sin tillit till. Partners, familj, dom där riktigt goda vännerna.

Tja detta var intressant, ska sluta nu innan jag får alla att somna.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Christa   Vinnande sätt   31-12-2008, 05:59
          Gunilla T   Christa..om du funderar ett tag så hittar du nog s...   31-12-2008, 11:03
          Aqvakul   Det finns männsikor som har en enorm självtillit o...   31-12-2008, 11:11
          Gunilla T   Kan ta ett exempel från trädgården...har en hel de...   31-12-2008, 11:20
          Christa   Kan ta ett exempel från trädgården...har en hel de...   31-12-2008, 12:29
          Rosmarin   Ett leende ger nog alltid ett bättre första intryc...   02-01-2009, 15:33
          flinga100   Ett leende ger nog alltid ett bättre första intryc...   02-01-2009, 16:34
          Myosotis   Intressant diskussion. Jag vill och kan inte ge nå...   31-12-2008, 13:34
          Christa   Tack för omtanken Myosotis! Jag har också vari...   31-12-2008, 17:44
          Myosotis   ...Under senare år har jag dock förstått att major...   31-12-2008, 18:09
          embees   Personer som uppfattas som trevliga har ofta en ge...   01-01-2009, 12:36
          Christa   Personer som uppfattas som trevliga har ofta en ge...   01-01-2009, 17:31
          Eva i Höga   Ett vinnande sätt .... beror ju på vem man ska möt...   01-01-2009, 18:59
          Monarda   Jag har vid några tillfällen råkat personer som fr...   01-01-2009, 19:13
          Christa   Jag har vid några tillfällen råkat personer som fr...   03-01-2009, 10:02
          Myosotis   Jag har tidigare varit en stor idealist och aldrig...   04-01-2009, 18:12
          Christa   Något av det värsta jag vet är när folk tror att j...   07-01-2009, 10:03
          Myosotis   ...Hur bemöter man sådant? Det hjälper ju inte vad...   07-01-2009, 10:51
          Myosotis   huuspakkatr :blink: Annars håller jag med dig,...   02-01-2009, 13:24
          Rosmarin   I alla situationer som handlar om människor och re...   02-01-2009, 15:57
          Monaxe   Håller med vad både Myosotis och farbror blå skriv...   02-01-2009, 14:00
          Gita   Social kompentens, en medfödd (går att träna upp) ...   03-01-2009, 11:28
          Bettson   Tror nog att det gäller att lära sig skillnad på v...   06-01-2009, 22:48
          Rosmarin   Tror nog att det gäller att lära sig skillnad på v...   07-01-2009, 11:22

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon