The:
Då är vi två om att karaktärisera vissa rosers doft som handkräm. Tyvärr en negativ association för min del. Rosor som doftar handkräm vill jag inte ha.
Jag brukar spendera minst en halvdag varje år på Fredriksdals rosarium när jag nosar mig igenom anläggningen. Nosen brukar vara alldeles gul, till min blommas stora förtjusning

. Det är svårt att beskriva olika dofter. Det är som en helt ny värld, ett nytt språk att lära sig. Inte blir det lättare heller av att doften varierar beroende på hur soligt/skuggigt, varmt/kallt, fuktigt/torrt, och rosens utvecklingsstadium, samt förmodligen också jordmån och vilken klon det är. T ex så doftade Venusta Pendulan i år riktigt mycket, (handkräm för övrigt tyvärr). LÅG beskriver den ju som doftlös, och så vitt jag kan komma ihåg har den aldrig tidigare doftat nämnvärt.
För att övergå till huvudämnet:
Gallicarabatt - självklart, ös på. Det kan aldrig bli för många Gallicor

. Dessutom, en fördel med alla gammaldags rosor är att de har milda pastellfärger i en färgskala som sitter som en smäck här i norden. Det gör, åtminstone i mina ögon, att man nästan kan blanda hur som helst utan att det någonsin skaver i ögonen. Slänger in en pedagogisk färgbild så får du själv avgöra. Det är visserligen inte endast Gallicor, men väl gammaldags rosor, (se nedan).
Rosrabatt
Mittrabatt_baksidan.JPG ( 150.5k )
Antal nedladdningar: 72Med start från vänster: Schersmin, Duchesse d'Angouléme, Conditorum, Hippolyte, Tuscany Superb, Officinalis, Rose de Recht, Kazanlik och Isphahan.
Med en såpass bred rabatt rekommenderar jag att du lägger in trampstenar lite strategiskt. Du behöver dem för att ta dig runt i rabatten, (klippning, gödsling, ogräsrensning, tilläggsplantering av perenner etc).
/S