skulle jag gjort det idag hade jag 1. byggt större! Det blir för varmt på somaren. och det är ett j-a pusslande för att få plats med alla övervintrande växter + min kropp som vill sitta ner och röka. 2. byggt ett riktigt isolerat tak. Det ljusinsläpp som sker genom taket, kan kompenseras via lysrör på vintern, och på sommaren är det ljust ändå. 3. lagt värmegolv. det jag har idag är en "stenkista" som 'är packad ner till berget c:a 50 - 100 cm (djupaste stället på tomten) med betongplattor som golvbeklädnad - kallt och tråkigt (grunden utåt är lecablock i och för sig bra!). För mycket uterum och för lite vinterträdgård. 4. Isolerat taket också, nu har jag bara bubbelplast på väggarna men taket suger energi,..... -jag vet jag kan köpa ett antal meter bubbel till men det blir ju aldrig av....
Min fläkt (1000W) har det senaste dygnet (-15 grader) gått nästan hela natten (tror jag) och den stund på dagen då solen sken var det faktiskt nästan 20 grader. Men det beror ju på söderläget och om det finns något som skuggar. Men det är värt varenda öre! Mina växter mår såååååå bra och jag klarar mitt fikon, min myrten, mina azaleor och allt annat...... Kom gärna hit och titta på allt som är bra och resten med! Kram A-Li i Olofstorp
|