Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fågelholksfunderingar
          Solstorm
          Inlägg 05-01-2009, 12:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har fågelholkar där först blåmesarna häckar och sedan flugsnapparen. Jag har även en fladdermusholk som aldrig har fått några invånare trots att här finns fladdermöss. Jag skulle vilja ha tips på hur man ska göra för att locka till sig så många insektsätande fåglar som möjligt. Vilka olika typer av holkar är bäst för dem?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 05-01-2009, 16:37
          Länk hit: #2

Gäster

Vi har systematiskt byggt upp ett ganska stort holkbestånd - några nya holkar blir det varje år. Starar och småfågelholkar - tornseglare har vi "gratis" eftersom vi har takpannor på den gamla ladugården.

Stararna bor gärna nära varandra men vill ha en relativt bra inflygningssträcka till holken - ligger holken alltför långt inne i skogen ratar de holken.

Småfågelholkarna bör inte ligga alltför tätt - kanske 10 till 15 meter från varandra men där gör inget om det är träd och buskar framför. Att göra olika storlek på inflygningshålet är viktigt så även de minsta fåglarna får ha sin holk ifred. Annars tar den svartvita flugsnapparen över när den kommer - den jagar helt resolut ut både blåmesar, talgoxar och pilfinkar. Den kommer ju så sent och är extremt beroende av holkar så alla boställen är upptagna när den kommer.

Tänk på att om du binder upp holkarna i träd så brister tråden om några år när trädet växer i omfång - bör justeras varje år så att holken inte ramlar ner.

Holkar bör tillverkas av ohyvlade bräder och inget glatt material som kan bli en dödsfälla för fågelungarna eftersom de då inte får fäste och kan klättra ur boet.

Har också en fladdermusholk men tyvärr inga hyresgäster ännu...

Jag tror att alla dessa fåglar är orsaken till att trädgården inte hittills iaf har drabbats av skadeinsäkter..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 14:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon