Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fågelholksfunderingar
          Solstorm
          Inlägg 05-01-2009, 12:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har fågelholkar där först blåmesarna häckar och sedan flugsnapparen. Jag har även en fladdermusholk som aldrig har fått några invånare trots att här finns fladdermöss. Jag skulle vilja ha tips på hur man ska göra för att locka till sig så många insektsätande fåglar som möjligt. Vilka olika typer av holkar är bäst för dem?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          sanakan
          Inlägg 05-01-2009, 17:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 9 182

Jag håller med föregående talare - många holkar och med olika stora ingångshål är viktigt, samt buskar.

Vad gäller fladdermusholk så har vi aldrig behövt någon på familjens landställe (kilafors, hälsingland), där kryllar det av fladdermöss på sommaren. Fladdermöss bor under tegelpannor, i gamla lador, i minsta lilla skrymsle som finns på vindar, under lösa plankor, i gamla hus....

Vad jag förstår är det alltså främst i stadsmiljö där färre sådana platser finns, som de föredrar en fladdermusholk. Bor man på landet har de troligtvis andra platser att sova på (förutsatt att byggnader av olika slag finns i närheten). Detta är bara min egen erfarenhet, självklart kan du fortsätta att ha fladdermusholken uppe ändå och hoppas på det bästa! Välj en mörk plats under ett utskjutande tak så borde chansen vara större. smile.gif

Vill du ha lite holkinspiration får du gärna kika i min holkblogg - en blogg endast om fågelholkar smile.gif

Redigerat av sanakan: 05-01-2009, 17:45

--------------------

Fågelholkar i holkbloggen Nyutbildad trädgårdsmästare! Drömmer om trädgård

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 09:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon