Tror nog att det gäller att lära sig skillnad på vänner och bekanta. Om man missuppfattar bekanta som vänner lär man bli gruvligt besviken och till slut förmodligen lite bitter.
Råkar man ut för något tufft så ser man snart var der "riktiga vännerna" finns och vilka som inte är det.
Utvecklas man lite till så inser man, att man inte skall slösa någon överenergi på bekanta. Man sorterar helt enkelt bort de som inte ger något tillbaka. Det innebär inte att man inte umgås eller att man är det minsta otrevlig. Man ger bara inte det där lilla extra och man engagerar sig inte.
Lite längre fram i cykeln så har man det ganska lugnt och bra, orkar mera, samt uppskattar de riktiga vännerna så mycket mera.
Jag fick frågan häromdagen av min chef vad jag förväntade mig av honom.
-Att du är ärlig, och att jag kan lita på dig till 100%, att du låter mig sköta mig själv och respekterar mig, men att du finns när jag kommer och vill ha hjälp blev svaret.( Han antecknade noggrannt) Efteråt insåg jag att det faktikt var just beskrivningen av vad jag önskar av en vän.
Jag säger till och med numera, att hellre är jag ensam med mig själv som jag litar på, än i sällskap bland människor jag inte har förtroende för.
Så det kan bli...... jag som varit, sällskapssjuk, festglad, social mm, har blivit en riktig ensamvarg som slängde mobilen, stänger av den fasta telefonen när jag vill vara ifred och hellre lyssnar på en talbok när det skaver lite i öronen. Fast hunden vill jag gärna ska vara med...förstår inte varför

kanske för att hon aldrig kräver något. Hon umgås inte med mig för att jag är nyttig utan för att hon gillar mig.
Bitterheten är numera borta och jag sitter och har det så lugnt och skönt under korkeken....

.Jag har en tio o topplista på människor jag sätter stort värde på. Den blir inte så betungande att administerara.
Något jag varmt rekommenderar
Fast när man måste umgås så underlättar det med lite vett, ettikett och vanligt bondförnuft, lite olja i maskineriet om man säger så.