så här odlar jag min citron och apelsin
Vår - Placerar ut dom när det är ca +5c +15c ute(lite beroende på hur dom står innan)och tar in eller skyddar vid vårfrost. placerar den först i halvskugga.
Sommar - placerar dom nu så soligt och varmt jag kan efter att dom vant sig vid solen(citrusar älskar sol!). jag vattnar men låter ytan torka ut. du behöver inte skydda dom om det regnar mycket, bara du har hål i krukan och ett lager leca och en bra jord som inte håller vatten så klara dom sig, citrus vill INTE ha lerjord. ge näring ca 2gånger i månaden till 1gång i veckan.
Höst - ha den kvar ute och dra helt ned på vattningen ( om det inte blir en väldigt torr och varm höst!).
Vinter - ta in den innan frosten (dock tål exempel citron ner till -3c -6c men inte frukten och blommorna). placera den ljust och svalt ca 0c +10c eller extra ljus(bra lampor!) inne i ett svalt fönster som håller ca +15c +20c och vattna men låt torka upp på ytan då kommer den istället att vakna och tro det är vår och blomma och skjuta skott men då kom mer också ohyra lätt så håll koll!. i feb-mars planterar du om dom i nyjord om det behövs köp citrusjord som du blandar upp lite extra med leca. citrusar gillar inte kalk.
till våren igen - har du övervintrat den svalt (kallt) så kan den komme ut tidigare på våren när det är ca +5c under +10c . övervintras den som krukväxt inne tas den ut när det är ca +15c och över +10c.
Redigerat av flaxss: 08-01-2009, 11:11
|