CITAT (shimasonti @ 08-01-2009, 21:20)

någon som vet varför en hibiskus går i blom, om den är autoflowering beroende av tid, eller bladparsmängd, eller om det styrs med soltimmar?
den blommar när den känner för det. men nåt som triggar den är mcyket sol och värme. oftast blommar hibiskus om man har dom ute sensommaren-hösten.
CITAT (tepa @ 08-01-2009, 07:53)

Hej Jadler.
Nej, Hibiskusen får nog inte torka. Den ska ha lite fuktig jord hela tiden. Rätta mig om jag har fel, någon.
hälsn Tepa
hibiskus gillar luftig jord så man ska ju inte ösa på för mycket men hellre inte låta den torka ut helt. typ blomjord som innehåller extra leca/grus är en bra jord. enklast är att vattna sedan låta ytan torka upp och så vattnar man igen. då är rötterna lätt fuktiga hela tiden men den riskerar inte att ruttna vid stambasen.
CITAT (tepa @ 07-01-2009, 13:43)

Hej Ezereht.
Du har nog rätt. Suck. I somras fick jag två stora Hibiskusar av en granne som flyttade bort och inte skulle ha plats med alla sina krukor. Dom är stora, säkert 15-20 år gamla. De står nu i övervintringsrummet med tappade blad (nästan alla blad). Jag ska ha dom på altan under tak, i soligt läge i sommar, så jag hoppas dom tänker glädja mig med många blommor !
Hälsn Tepa
hibiskus gillar att få lite regn på sig som sköljer av bladen, och gillar direkt sol (efter dom vant sig) så det gör inget om dom står fritt under barhimmel. ska du ha dom under tak får du hålla extra koll så dom inte torkar ut.