CITAT (flaxss @ 08-01-2009, 16:02)

Bland citrus växterna finns apogami alltså kärnor/frön med flera embryon. vi tar exempel citron, då finns där i fröet både embryon som blir olikt modern (då får du ingen citron) sedan finns där embryon som kallas för vegetativa embryot som blir exakt samma som modern (som en stickling) och då får man en citron.
får man en vegetativa embryot som gror så växer den bättre och får oftast två groddar alltså det kommer två plantor från samma frön/kärna. får du en med ett skott och som växer sämre och saktare så kan det då vara en annan sort än vad du sådde.
Flaxss, du verkar veta lite om detta. Har du tips på någon bok, artikel eller hemsida där man kan läsa mer om detta spännande fenomen? Vore kul att läsa lite mer om varför det blir så...
Inte så att jag misstror dig på något sätt, men det låter nästan för bra för att vara sant. Hörde talas om det för första gången här på forumet för ett tag sen, och några av mina små grapefrukt- och apelsin plantor var sådana. fast nu kommer jag självklart inte ihåg vilka.