Jag utvidgade temat "till alla mina favoriter i trädgården" Tycker om att skriva listor =) Hasselfors är min favorit av köpejord, Åbergs har en egen blandning men den har jag inte provat för jag fyller bakluckan med annat när jag är där.
Ni hade en ny tomt eller? Inbillar mig att det är en schaktad yta som de häller på ett lager sk matjord på. Det har du säkert koll på men du behöver nog blanda upp jorden för att få mer organiska ämnen i den. Inte helt hundra på jorden i Anderslöv, men den är väl som det är i skåne mest, lerigt med eventuella sandiga stråk. Så I med solmull och kompost och bra, svart fet jord från Hasselfors. Eller kogödsel. Sen får man vända och röra tills man blir blå. Har funderat på ifall en betongblandare hade gjort tricket, tänker nog testa det till nästa rabatt för min ryggs skull. Grävde en rosrabatt i somras, 70 cm djup, 1,5 m bred och 8 meter lång. Om inte min sambo hade kommit ut och hjälpt mig så hade jag väl stått där än. Men rackarns vad det växer om man har rätt jord och växter som är odlade i Sverige.
Att driva från frön och byta växter är helt suveränt, men jag har aldrig tålamod... Om du ska köpa växter titta inte alltför mycket på priset. Att köpa från riktiga plantskolor kan kännas dyrt, men de kommer igång på sin växtplats mycket snabbare och är mycket friskare och köldtåligare. För en dålig mamma som jag gäller det att växterna kan ta vara på sig själva, annars åker dom till komposten.
Tänk också på belysning och bevattning när du är igång. Det är bra att ha en grundplan även om man inte gör allt på en gång, träd och buskar tar några säsonger på sig att växa till. Och tänk på att allt blir mycket större än det du planterar. Kolla maxhöjd på träd, och hur breda de blir...
Häcken vill du nog plantera på hösten, då kan man köpa barrotade plantor som är billigare och det är lättare för buskarna att ta sig, september är rätt lagom. Annars så får du vara noga med vattningen på sommaren.
Mina favoritträdgårdsböcker:
Den lilla trädgårdenTrädgårdens rumAllt om trädgårdAllt detta är rätt basic, så om du har koll på det så menar jag inte att skriva dig på näsan, men det var iaf sånt som jag inte hade visste om när jag blev med trädgård!
Lycka till!