Full version: Vackraste växten?
MalinBaltzar
Jag och min sambo kommer att bygga hus under våren med inflyttning i början på sommaren. Trädgården är alltså helt icke-existerande (857kvm) och nu ska vi anlägga en sådan. Detta blir vår första egna trädgård och ingen av oss kan speciellt mycket om växter så jag googlade och hittade detta forum som verkar hur bra som helst! bravo.gif

För att få lite inspiration så tänkte jag fråga er, vilken är den absolut vackraste växten (träd, buskar, blommor, vad det nu kan vara)? Lägg gärna in en bild eller en länk till en bild så jag kan se hur det/den ser ut. Som sagt vet jag inte mycket om växter, på sin höjd kan jag peka ut en ros och en syrén men jag vill veta vad mer för spännande det finns så att jag en dag kan få en trädgård att njuta i! yes.gif
zaaritha
Buskar: Syrén, korneller, shersminer, pärlbuske. häggmispel!
zaaritha
Lökväxter: krokus,snödroppar,pärlhyacint,tidiga tulpaner....Vårlök...
Vår: tulpaner, påskliljor, pingstliljor....
Perenner; vivor, kejsarlilja.sippor (anemonearter). Kryddörter!
Pion. Rosor. Rosenhallon, buske. Benved,Kornell.
Höst: höstanemoner, tidlösa!
Boxer
Hej och välkommen hit! blomma.gif

Det finns många växter som jag "inte kan klara mig utan". Här är några...

silvermartorn

fjädergräs

blå bergvallmo

septembersolros

kameleontblad

Krolliljan
Välkommen blomma.gif

Svårt att välja men mina absoluta favoriter bland perennerna är:
Dagliljor yahoo.gif

Nefertiti

Irisar

Vit strandiris

Kaprifoler wub.gif

kaprifol

MalinBaltzar
Tack för välkomnande och fina bilder! smiley_small_hug.gif

Här var några "nyheter" för mig och både Benved och Fjädergräset blev jag riktigt förtjust i tummenupp.gif Syrén visste jag sen innan att jag ska ha, de är både fina och luktar gott! Kaprifol är ju en blomma man hör mycket om men som jag nog aldrig sett och vetat att det var just en sån. Jag googlade lite och såg att det är en klätterväxt (?) vilket jag också tycker om, en berså eller spaljé vill jag ha wub.gif
Myosotis
Glöm inte de små...

Förgätmigej

På våren blir man väldigt glad över snödroppar och krokus.
Tänk gärna lite på naturen också, plantera växter som fjärilarna gillar, sätt upp fågelholkar, lämna lite ogräs i ett hörn osv.

Boxer: Vilken fantastiskt vacker meconopsis!!! Jag är grön av avund!
Eva i Höga
Det finns hur många som helst som är mina favoriter, det beror på vilken årstid det är. Men de jag inte vill vara utan och är ganska lätta att få fina är syren, doftschersmin, aklejor av olika slag, liljor och så förstås rosor. De absoluta favoriterna är vårblommorna: krokus, snödroppar, snöklockor och kungsängslilja.
MalinBaltzar
Förgätmigej var jättesöta och lite ogäs kommer det nog finnas i trädgården vare sig jag vill eller ej... blush.gif Jag kommer tyvärr inte ha hur mycket tid som helst att spendera på att rensa rabatter.... När du säger fjärilar så kommer jag ihåg att vi hade "Fjärilsbuskar" när jag var liten som var jättefina, någon som vet vad de heter egentligen? Eller de heter verkligen så? En rätt stor buske med lila blommor, lite lik syrénen kanske.

Nu framstår jag säkert som en idiot g.gif men jag trodde att snödroppar, krokus osv. kom av sig själva? Som ogäs fast fint ogräs?
Platinum
Rhododendron är ju vackra också.

Sen tycker jag att fruktträd eller bärbuskar hör en större trädgård till.
Myosotis
Buddleja?
CITAT (MalinBaltzar @ 27-12-2008, 13:54) *
Nu framstår jag säkert som en idiot g.gif men jag trodde att snödroppar, krokus osv. kom av sig själva? Som ogäs fast fint ogräs?

De kommer igen år efter år och finns därför ofta "av sig självt" i gamla trädgårdar, men din var ju nyanlagt så du får nog investera i ett gäng lökar. Finns inte vilt i skogen.
MariaS
En trädgård utan julrosor?!

Det är nog den vackraste och mest fachinerande växten jag vet. De tidigaste börjar blomma i oktober och blommar genom snön till fram i maj månad. Helt underbara!

kasam
Grattis till nytt hus o trädgård!!!
Ja, det finns ju en massa växter... vet ju inte vad ni gillar vad gäller stil, form o färg. Ja, och inte vilken zon heller.
Nåväl, här är några av mina favoriter:
Örtagård - Myntor, lagerblad, salvior, gräslök, timjan, oregano, rosmarin osv osv osv. En favorit är den höga blodtoppen! 000.gif Här har jag också den vackra rosen Dagmar Hastrup - gul (även kallad Topaz Jewel), även den en favorit.
Nära örtagården en rund rabatt med timjan o en jättefin penstemon (penstemon ovatus). Nära hade jag innan som kantväxt jättedaggkåpa, men den blev för stor där, så nu är den flyttad. Gillar ändå den mycket mycket. En mindre variant finns också, den rödskaftade.
Vad mer? Träd o lite större buskar har ju tidigare nämnts o jag håller med om att fruktträd etc är ett trevligt inslag. Ett måste för mig.
Rosor - naturligtvis.
Ja, och en annan växt är Kermesbär (Phytolacca americana), men har ni småbarn så är den inte så bra då den är giftig. thumbdown.gif Men annars jättefin. tummenupp.gif
Som du märker har jag svårt att välja o välja bort, finns ju pioner, aklejor, malvor osv osv. Ettåringar kan också vara trevliga att ha - jag har alltid ringblommor och en annan populär är krasse. Bland perennerna måste jag också nämna stjärnflocka... Nej, nu måste jag sätta stopp, men jag vet att jag inte nämnt mer än några få procent av allt det jag gillar o tycker är vackert...
Tips: Kolla trädgårdsböcker o tidningar - låna hem och låt er inspireras! Kolla runt i olika forum och forumisternas album. Tänk hela året, ljus o skugga osv.
Lycka till!!! smile.gif

Aklejor bland rosenbuskarna Foto: Sommaren 08

Penstemon Lavendel Daggkåpa Pion Hjärtpenstemon (Penstemon ovatus) Lavendel Jättedaggkåpa Pion (doft)<br />Foto: sommaren 08

Penstemon Lavendel Daggkåpa Tre favoriter!<br />Hjärtpenstemon (Penstemon Ovatus), Lavendel, Jättedaggkåpa<br />Foto: sommaren 08

Krasse Foto: sommaren 08

(Har inte laddat ner så många bilder i odla-forumet ännu, men här är iallafall några.)
kasam
Maria S - vilken fantastisk bild på julrosor!!! Vilket färgspel!!! Ja, absolut ett måste i min trädgård. (Måste skaffa fler...)
MariaS
CITAT (kasam @ 27-12-2008, 17:51) *
Maria S - vilken fantastisk bild på julrosor!!! Vilket färgspel!!! Ja, absolut ett måste i min trädgård. (Måste skaffa fler...)

Den bilden var ett arrangemang, men det är inte långt ifrån likadant här i min rabatt, när det blommar som bäst.

Ett litet tips, julrosorna gillar att stå tätt! Gärna 25cm mellan småplantor vid plantering!
MalinBaltzar
Det är i södraste delen av landet, i Trelleborgs kommun vi kommer bygga så zon 1 skulle jag gissa på? happy.gif

Jag har fått så många bra tips, så fort huset är utritat på tomtkartan ska jag sätta mig och rita ihop hur min trädgård ska se ut yahoo.gif trädgårdstidningar och böcker är redan inköpta. Det tar väl några år innan man har en uppvuxen trädgård men det ska bli kul att få skapa något från början (gäller både huset och trädgården)!

thanks.gif för alla fina bilder och förslag!
Bassam
Tack för frågan:
Jag kan tacka alla kompisar som ger förslag, men jag tycker att säga det är inte så lätt att man välja för att ska manen tänker på zonen o på vädret tillex vad har man skugga sol halv skugga vilken jord man har om det finn blåst mycket eller lite, också ska man tänka få blommor minst nio månader o p blommor färge, jag tycker att man kan tänka på barrväxter som grann o tujor för att de gröna hela året o finns på olika storlek som man kan plantera de omkring huset o inne.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (MalinBaltzar @ 29-12-2008, 16:55) *
Det är i södraste delen av landet, i Trelleborgs kommun vi kommer bygga så zon 1 skulle jag gissa på? happy.gif

Jag har fått så många bra tips, så fort huset är utritat på tomtkartan ska jag sätta mig och rita ihop hur min trädgård ska se ut yahoo.gif trädgårdstidningar och böcker är redan inköpta. Det tar väl några år innan man har en uppvuxen trädgård men det ska bli kul att få skapa något från början (gäller både huset och trädgården)!

thanks.gif för alla fina bilder och förslag!

det är nog zon 0 bättre än zon 1. har du en skyddad södersida kan du odla Rosmarin,Fikon utan problem. och andra trevliga lite känsligare träd som blir vackra och stora i zon 0-1.
MalinBaltzar
Jag visste inte ens att det fanns zon 0 faktiskt whistling.gif inte för att jag har så stor koll på dem iaf... giggle.gif Skyddad södersida är det enda vi inte kommer ha tyvärr, men det kanske går att lösa med en spaljé eller plank på något vis.

Bassam: Jag kommer att ta hjälp av folk runt omkring mig när det kommer så långt som till plantering, jag tittade också på Plantagens hemsida och där står det tydligt hur växten trivs bäst (skugga, sol osv). Här nere på slätten blåser det nog mest i hela Sverige så växter som inte klarar det får vi nog vara utan tyvärr. unsure.gif Man kan aldrig veta vilket håll det blåser från heller, jag tycker det blåser från alla håll samtidigt ibland flirting.gif

Barrväxter är nog en av de få som jag inte vill ha i trädgården, har aldrig varit så förtjust i varken tujor eller gran. Möjligtvis en En på framsidan som man kan klä med ljus till jul tummenupp.gif
Loobaman

Vill gärna framhäva lupinen, Lupinus nånting.

Och röd rudbeckia Echinacea purpurea 'Magnus' här i vas med kantnepeta

Mina favoriter idag men det ändras hela tiden, annars tycker jag också att höstanemoner är tidlösa och oerhört vackra speciellt stor höstanemon anemone x hybrida
Alexander-VG-zon3
CITAT (MalinBaltzar @ 30-12-2008, 11:18) *
Jag visste inte ens att det fanns zon 0 faktiskt whistling.gif inte för att jag har så stor koll på dem iaf... giggle.gif Skyddad södersida är det enda vi inte kommer ha tyvärr, men det kanske går att lösa med en spaljé eller plank på något vis.

Bassam: Jag kommer att ta hjälp av folk runt omkring mig när det kommer så långt som till plantering, jag tittade också på Plantagens hemsida och där står det tydligt hur växten trivs bäst (skugga, sol osv). Här nere på slätten blåser det nog mest i hela Sverige så växter som inte klarar det får vi nog vara utan tyvärr. unsure.gif Man kan aldrig veta vilket håll det blåser från heller, jag tycker det blåser från alla håll samtidigt ibland flirting.gif

Barrväxter är nog en av de få som jag inte vill ha i trädgården, har aldrig varit så förtjust i varken tujor eller gran. Möjligtvis en En på framsidan som man kan klä med ljus till jul tummenupp.gif

om du nu är intresserad av att ha roligare saker så räcker det att plantera dom nära söderväggen. så klara dom blåsten.

saker som trivs extra bra i milt klimat är ju
blåregn,trumpetranka,mullbär,persika,fikon,rosmarin,frilands hibiskus och fuchsia,näsduksträd,catalpa,robinia,valnöt,sophora m.f.
Loobaman
Tänk dock på att en vattensjuk eller dåligt dränerad mark minskar dina växters härdighet väldigt mycket. Jag har tagit död på olivträd i zon 1, som har klarat sig fint i zon 4, skillnaden va/är dränering. Kontentan? stirra dig inte blind på zonerna och tro att det kommer funka, för det regnar ju en del här nere (i skåne) har jag märkt.

Lycka till! Vi är många som gledeligen hjälper en nybörjare in i den underbara trädgårdvärlden!
Bassam
Tack för frågan:

Det är inte lätt att man betalar mycket pengar o sedan ångrar, det är bättre att du skaffar någon som duktiga på trädgård för att hjälpa dig från början. Vi har asiatiska ord|stäv som säga ( ger bagare sin bröd även om han äter 50procent av dom.

H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Loobaman @ 30-12-2008, 13:26) *
Tänk dock på att en vattensjuk eller dåligt dränerad mark minskar dina växters härdighet väldigt mycket. Jag har tagit död på olivträd i zon 1, som har klarat sig fint i zon 4, skillnaden va/är dränering. Kontentan? stirra dig inte blind på zonerna och tro att det kommer funka, för det regnar ju en del här nere (i skåne) har jag märkt.

Lycka till! Vi är många som gledeligen hjälper en nybörjare in i den underbara trädgårdvärlden!

visst är det mycket mer än zonen som spelar roll. som jord,läge,sommartemp,sommarlängd,sista och första frost m.m.

ett Olivträd i zon 4 är nog väldigt tillfället medan i zon 1 det har lättare att klara sig i längden även med sämre eller bättre jord om man ger det skydd kalla vintrar.
även i zon1 är ett Olivträd tillfälligt utan skydd.

när man sedan köper växterna man vill ha får man ge ge dom sina enskilda krav på läge och jord.

jag själv odlar Rosmarin,Fikon,Oliv,Lager m.m. med lite skydd på vintern i zon 1-2skåne i ett blåsigt läge och dom tål regnet. och ger dom bara skydd om det verkligen blir en kall vinter.
Ciczi
Det finns massor i trädgården att ha i våran zon Malin. Gillar själv syrener och rosor och massor med ettåringar som jag sår på friland och byter ut från år till år.
Solrosor är också ett måste för mig. Men skojigast är nog alla vårlökar man kan ha. Jag har massor och i höstas planterade jag totalt 347 lökar.

Sedan ska vi ju inte glömma palmerna. Bor man i Trelleborg, Palmstaden nummer ett så gör man. biggrin.gif

Välkommen hit till oss Malin!

Ciczi
Rihane
Med risk för att någon redan svarat .
Tror att syrenbuddlejan även kallas för fjärilsbuske g.gif edit ser att mysotis svarat buddleja

[attachment=29009:Lavendelblog.png]

Blev förtjust i år över den vita lavendeln till höger på bilden. Till vänster syns den vanliga.

Heliotrop nedan kan jag inte vara utan. Med din zon kanske man kan njuta av den längre.
[attachment=29011:heliotrop.png]
MalinBaltzar
Nu ska vi iofs flytta en liten bit utanför Trelleborg, till Anderslöv, men min sambo (som är Trelleborgare till 100% flirting.gif ) ville absolut ha iaf en palm, så det får det bli. giggle.gif

Jag googlade lite igår och hittade en rätt kul artikel om "exotiska växter i Sverige" där de även hänvisade till en bok. Persika, oliver, fikon osv är onekligligen spännande om man kan lyckas få till dem tummenupp.gif Vår tomt ligger rätt så högt (1-1,5m högre än de andra) och är torr idag när de runt omkring har vattenpölar här och där. Jag tror (och hoppas) att det bådar gott, både för trädgården och för huset som förhoppningsvis slipper stå i vatten...

Rihane: Jag har missat om Mysotis svarat på fjärilsbuskarna innan men Buddleja var precis de jag menade, tack! blomma.gif
Ciczi
Jojo men det är ju fortfarande i kommunen!!! biggrin.gif

Ska ni ha palm i kruka och ta in över vintern så kan ni ha nästan vilken som men ska ni ha den på friland året om så är urvalet något begränsat. Det beror helt och hållet på hur mycket arbete man vill lägga på sin palm.
Själv har jag en Phoenix canariensis (kanariepalm) på friland och den kräver lite arbete för att överleva. Man kan ha t.ex Trachycarpus fortunei på friland i vår zon. Blir det riktigt svinkallt får man hjälpa även den
annars klarar den sig fint i vårt klimat även på vintern.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
att ha palmer i trädgården är en hel vetenskap.

ska man ha en så ska man plantera den där det är som varmast. och ha väldräneradjord vid stammen och vid ytan sedan längst ner vid rötterna fuktighets hållandejord.

ska man skydda den så kan man köpa grönvinterväv (finns att köpa på plantskolor i förpackning och på metervara) och då skyddar man den när det börjar gå ner mot -10c.
sedan är det bra om man även kan skydda den mot regn. dom första vintrana måste man skydda den tills den fått en stam på 1m börjar den bli härdig och tål ner till -15c om den står torrt.
problemet med palmer här är att det regnar vilket gör att dom ruttnar lätt och att små palmer fryser ihjäl redan vid -12c.

och det är då Trachycarpus släktet som är mest lämpad.

ska man ha i kruka ska man undvika tropiska och känsliga palmer dels brännsbladen lätt och dels växer dom dåligt under en svensksommar.

palmer man kan ha i kruka är ju Trachycarpus(väderkvarnspalm) och Dvärgpalm och tåliga Phoenixpalmer (dock bränns dom lätt så man får härda dom för solen)
dom övervintrar man sedan sval ca 0c +10c tas in innan frosten.
Sussie80
En av mina favoriter e Scbiosa caucasica - Höstvädd... Den blommar villigt länge o fjärilar älskar dom lika mycket som mig 000.gif
Boxer
vingbenved, Euonymus alatus

pärlbuske, Exochorda macrantha 'The Bride'

porslinsanemon, Anemonopsis macrophylla

myrtentörel, Euphorbia myrsinites

hakonegräs, Hakonechloa macra 'Aureola'

diamantrör, Calamagrostis brachytricha

skobandssolros, Helianthus salicifolius

katsura, Cercidiphyllum japonicum

korstörne, Gleditsia triacanthos

rosenmandel, Prunus triloba

ullungrönn, Sorbus 'Dodong'
skogstroll
jag tycker att mossa är bland det finaste som finns, och gärna lite små vita blommor som tittar upp... skogsstjärna eller myskmadra blush.gif fast det är ju ur ett skogstrollsperspektiv då...
Boxer
CITAT (skogstroll @ 07-01-2009, 14:59) *
jag tycker att mossa är bland det finaste som finns, och gärna lite små vita blommor som tittar upp... skogsstjärna eller myskmadra blush.gif fast det är ju ur ett skogstrollsperspektiv då...

Även vi hattefnattar gillar mossa! shy.gif
Rosmarin
CITAT (skogstroll @ 07-01-2009, 14:59) *

Javisst! De riktigt naturliga hörnen i en trädgård är ofta de vackraste. yes.gif Myskmadra är dessutom ett så härligt namn tycker jag. Myskmadra, tuvstarr.. John Bauer... giggle.gif
Lavin
Skåne är fantastiskt, bara man får bukt med blåsten och leran. Men det är lättare än att färlänga sommaren!

Mina favoriter, som passar bra i Skåne. Har försökt att välja en i varje klass, men ibland omöjligt!

Häck: Avenbok. Bildar tät vacker häck med rödgula löv på hösten och vintern. Skyddar mot vinden och trivs i skånsk jord.
Träd: Silverpäron. Nätta städade träd som passar vid entré eller som ett litet vårdträd. Samma silvriga gröna färg som olivträd.
Vintergrönt: låga buxbomshäckar runt perennrabatterna och örtagården. Julrosor, mina har vita små blommor nu vid husknuten.
Örter: Lavendel, rosmarin, isop och mynta.
Perenner: pioner, Höstanemoner, Rosenmalva.
Marktäckare: Ulleternell, silvergrön och blommar på hösten, vackra fröställningar på vintern.
Engelska rosor: Crown Princess Margaret
Klätterros: Mme Alfred Carriere, noisette-ros
Buskror: Rosa Leda, Damascener-ros
Jord: hasselfors
Markbeläggning: kalksten
Favoritfärg: Linolja, Engelskt rött

Plantskola:
Perenner: Åbergs i Ystad. Bra fik. Riktigt charmigt. Hundar ok under övervakning.
Buskar: Plantshopen i Flyinge Hundar ok.
Buxbom, gräs och silverpäron: Planstkolan i löddeköpinge
Örter: Tirups Örtagård, utanför staffanstorp. Bra fik.
Rosor: Flora Linnea i Helsingborg, Cedergrens i Råå, utanför Helsingborg
Trädgårdskonst. Plantskolan i Löddeköpinge

Som jag blir sugen på att åka runt på plantskolor nu.. hoppas ni har en kombi! eller dragkrok =)
MalinBaltzar
Fler fina, fina växter!! 000.gif Jag vet verkligen inte hur alla ska få plats i trädgården, kommer bli svårt att välja... giggle.gif

Lavin: Jag förstod inte riktigt det där med jorden, jag googlade och fick bara bilder på påsar med jord osv... Är det någon speciell jord på något sätt? Som tex i södra USA är jorden röd vilket kan vara fint eller är den bara extra bra att plantera i?
Heda
Växter finns hur många som helst! Kolla i tidningar och böcker! Skaffa ett växthus och odla perenner själv, då sparar ni många kronor....om ni har lust och tid vill säga. Många perenner är lätta att odla från frö ex Jätteprästkragar, Temynta, Echinacea (solhattar), Digitalis (Fingerborgsblommor), Stockros, Aklejor mfl mfl

Sätt en häck för att mildra blåsten. Glöm inte träd och buskar ex måste ni ha en doftschersmin.

Lycka till!

//Heda
Lavin
Jag utvidgade temat "till alla mina favoriter i trädgården" Tycker om att skriva listor =) Hasselfors är min favorit av köpejord, Åbergs har en egen blandning men den har jag inte provat för jag fyller bakluckan med annat när jag är där.

Ni hade en ny tomt eller? Inbillar mig att det är en schaktad yta som de häller på ett lager sk matjord på. Det har du säkert koll på men du behöver nog blanda upp jorden för att få mer organiska ämnen i den. Inte helt hundra på jorden i Anderslöv, men den är väl som det är i skåne mest, lerigt med eventuella sandiga stråk. Så I med solmull och kompost och bra, svart fet jord från Hasselfors. Eller kogödsel. Sen får man vända och röra tills man blir blå. Har funderat på ifall en betongblandare hade gjort tricket, tänker nog testa det till nästa rabatt för min ryggs skull. Grävde en rosrabatt i somras, 70 cm djup, 1,5 m bred och 8 meter lång. Om inte min sambo hade kommit ut och hjälpt mig så hade jag väl stått där än. Men rackarns vad det växer om man har rätt jord och växter som är odlade i Sverige.

Att driva från frön och byta växter är helt suveränt, men jag har aldrig tålamod... Om du ska köpa växter titta inte alltför mycket på priset. Att köpa från riktiga plantskolor kan kännas dyrt, men de kommer igång på sin växtplats mycket snabbare och är mycket friskare och köldtåligare. För en dålig mamma som jag gäller det att växterna kan ta vara på sig själva, annars åker dom till komposten.

Tänk också på belysning och bevattning när du är igång. Det är bra att ha en grundplan även om man inte gör allt på en gång, träd och buskar tar några säsonger på sig att växa till. Och tänk på att allt blir mycket större än det du planterar. Kolla maxhöjd på träd, och hur breda de blir...

Häcken vill du nog plantera på hösten, då kan man köpa barrotade plantor som är billigare och det är lättare för buskarna att ta sig, september är rätt lagom. Annars så får du vara noga med vattningen på sommaren.

Mina favoritträdgårdsböcker:
Den lilla trädgården
Trädgårdens rum
Allt om trädgård

Allt detta är rätt basic, så om du har koll på det så menar jag inte att skriva dig på näsan, men det var iaf sånt som jag inte hade visste om när jag blev med trädgård!

Lycka till!
MalinBaltzar
Jag är helt ny på det här med trädgård så jag blir bara gkad för alla tips jag får! smiley_small_hug.gif

Vi har bara varit och tittat på tomten hittills, inte kollat så noga men det ser ut till att vara lera. Säljaren sa något om att vissa av tomterna hade en massa sand eftersom det en gång varit en soptipp där och kommunen hade varit och sanerat och fixat till. Det återstår att se när de börjar gräva till grunden sweatingbullets.gif

Faktiskt har jag den första boken du skrev om, Den Lilla Trädgården och den tycker jag är super! Massa med roliga ideer som jag så småningom kan sätta till verket. coolgleam.gif

Växthus har jag också funderat på, om inte annat för att odla lite tomater och liknande!
Meriona
Nu har jag ju ingen trädgård för tillfälletk, men jag skulle ALDRIG skaffa en trädgård igen utan Höstanemon.

[attachment=29360:H_stanemon.jpg]

So ljuv och ändå så uttrycksfull! wub.gif
Viburnum
Cornus cousa ´China girl´
Irene_L
Liljor är underbara i trädgården. Här är några av mina:
[attachment=29373:lilja_vit_med_gul.JPG] [attachment=29372:lilja_vacker.JPG]
[attachment=29371:lilja_Marrakech.JPG] [attachment=29370:lilja_ok_nd.JPG]
[attachment=29368:liljor_3.JPG]

Man får vara beredd på att klämma ihjäl liljebaggarna om man har liljor annars äter dom upp dom!
Rosmarin
En bra metod kan vara att plantera/så ettåriga sommarblommor ute i trädgården det första året och samtidigt så ett antal (några eller jättemånga det beror på tid-lust-ork-intresse...) perennfröer i växthus eller något annat utrymme utvalt för detta ändamål.

På det här sättet får du tid att känna av din nya trädgård medan perennerna växer till sig för utplantering till hösten eller tidigt nästa vår. Man märker ju ofta först efter ett tag vilka platser i trädgården som är soligast, vindstilla, var man helst vill passera för att gå till förrådet och därför hellre anlägga en gång och inte en rabatt, var man vill plantera höga växter som skyddar mot insyn, var man inte vill ha höga växter som skymmer solen..... mm......mm..........
sillamor
Träd:
Kopparlönn Acer griseum,
Strimlönnar (tex Acer tegementosum),
Ambrarönn Sorbus "Joseph Rock",
Ullungrönn,
körsbärsträd,
Manschurisk valnöt, Juglans mandshurica

Äta:
Vindruvor,
rabarber

Buskar:
Häxal
Klockbuske
buxbomsklot i olika storlekar som växer in i varandra som mjuka kuddar

Jag vill bara varna för att planera för mycket detaljer innan ni flyttat in. Låt det växa fram lite efterhand. Börja med stommen: tomtgräns, uteplatser, några träd, plats för soptunna, kompost, torkvinda och eventuella barn.

Visst är det är roligt att drömma om blommor, men man får ge sig till tåls. Jag är i en liknande situation med en totalt uppgrävd tomt efter dränering. De blommor jag inte kunnat motstå har tills vidare planterats hos grannen. Det är mycket mer jobb än vad jag någonsin föreställt mig och de planer jag inte hunnit genomföra är ändrade tusen gånger om. Jag är glad att vi inte gjorde allt direkt. Efter ett år känner jag tomten mycket bättre.

Kanske idé att få grävt lite för rabatter medan det ändå är maskiner och kaos på tomten. Ett tips är att odla gröngödslingsväxter eller potatis för jordförbättring tills du har tid att ta dig an rabatterna på allvar.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon