CITAT (eugenia @ 17-12-2008, 21:45)

Cilla: Om att olika träd av samma sort ger denna variation av smaker, vad märkligt och tänkvärt! Det kanske är en del av förklaringen till att äpplens smak upplevs och beskrivs så olika. Jag köper mycket svensk frukt under vintern. Vissa smakar jättelite, en veklig besvikelse, andra är goda fast de är av samma sort. Cox Orange tycker jag varierar mycket i kvalité.
Hej,
Ja visst är det märkligt - samma sort, men stor skillnad på smak. Några faktorer påverkar ju smaken starkt: Om äpplet lagrats och hur (t ex de man köper i affären), om frukten är helt mogen elelr lite omogen, kall eller varm när man äter den, om äpplet vuxit i inre kronan utan ljus eller ute i mer ljus (t ex blir frukterna i vattenskottsträd ofta skuggade). Och jag skulle tro att skillnaderna på starkt gödslade träd skiljer sig från de som står i normala jordar också - iallafall kan man ju mäta stora skillnader vitaminhalter. Kanske spelar jordtyper och vattenförsörjning och vattenkvalitet också roll. Inte minst spelar det roll om man tycker om trädet och tillfället då man smakar äpplet!
Intressant att så många här tycker om smaken på Aroma. Det gjorde jag också tidigare, och jag tycker fortfarande det är gott och framför allt ett friskt och starkt träd. Men numera tycker jag att det är lite aromlöst (trots sitt namn) och lite utan karaktär. Smaken ändrar sig - det är bäst att ha många sorter!