|
Lavin, jag ser att du bor här nere i Skåne. Nu har vi ju haft det kallt ett tag, men det kan ju hända att vintern blir mild. Enligt rosenposten.dk går det bra att plantera rosor på vintern så länge det är plusgrader. Man planterar dem då utan att vattna, verkar det som. Verkar vintern mild kan du säkert beställa Mme Alfred Carrière från rosenposten och gräva ner den när som helst nu. Jag satte en massa rosor i november, och en del av dem har visserligen fått nya skott (dumt av dem!), men annars tror jag inte att det är någon skillnad på att plantera sent på hösten eller mitt i vintern.
I våras satte jag mina första barrotade rosor och de fick sig en chock av värmen, tror jag. Till våren ska jag nog beställa riktigt tidigt om det är mildväder och ingen tjäle. De barrotade rosorna man får är liksom inställda på kallt och kanske minusgrader, så jag tror att det är bättre ju tidigare de planteras (innan det blir varmt och torrt och man måste springa och vattna). Men jag kan förstås ha fel. Det är bara det att jag knappt tycker att det är någon skillnad på november och januari här...(förutsatt att det är milt).
--------------------
Skåne, zon 1
|