CITAT (Mimika @ 13-01-2009, 09:18)

Haha, getingbo var ordet! Självaste Knut på Rosenposten gick bet, han som borde veta vad han skickar. Den doftar underbart, så jag är inte besviken på felleveransen, men man kan ju bli tokig när det är så svårt att identifiera den. Haft den sen -08 så jag vet inte så mycket om den, men du har nog rätt om foderbladen, lite yvigare.. och rosen är mera platt än rund. Men väl fylld tycker jag och med ett tydligt grönt öga. Den växte sig ganska hög det första året och blommade på bra. Svårt att beskriva en ros som nybörjare.. flera gallicor har jag varit inne på, men de gröna bladen är inte så där karaktäristiskt bulliga som många på gallicor. Måttligt taggig. Helt frisk ros. Inte särskilt kompakt buske - ännu. Ganska långa skaft på blommorna, och knopparna är rödrosa som blush hip, men blommorna är mer prydligt jämna än blush hips , inte alls något rufsigt eller vridet utseende. Din ros var en av mina hetaste förslag, men nu kan jag lägga den på hyllan. En vacker dag kommer jag se den här rosen och känna igen den.. om ingen känner igen den nu förstås.
Ibland kan man ta med sig "okända" rosor till trädgårdsevenemang, där rosensällskapet medverkar, och har kunniga medlemmar som kan hjälpa till med identifiering.
Jag tycker också att det kan kännas jättesvårt att kunna identifiera rossorter - det finns ju mängder med sorter och korsningar. Det är ju så här också, att ute på rosmarknaden, finns det rosor, som heter ett visst namn, och så har ngn en ros med samma namn, men hävdar at det absolut inte kan vara samma ros...Exempel på rosor är "Schneewitchen", som finns i äldre version/ mindre polyanta, från början av 1900-talet, och en högre rabattros från 50-talet, som numera skall kallas "Iceberg", men tyvärr saluförs den nog fortfarande som "Schneewitchen" på vissa plantskolor. "Comte Chambord" som kanske egentligen är "Mme Boll"..."Souvenir d'Alphonse Lavallé" som kan vara "Erinnerung an Brod", eller annan ros, som jag inte minns namnet på..."Wramsgunnarstorpsrosen", som för ngt år sedan påstods vara rosen "Climbing American Beauty", men det är numera en sanning med modifikation...(Fast jag tycker, när jag sett foton på "Climbing American Beauty" -att visst ser den då ut som våran Wrams här hemma...) Så visst är det en djungel!!!