CITAT (Fenja @ 03-05-2004, 13:36)
Posse, ja, jag tror att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om. Den generella toleransen torde handla mer om var och ens grundläggande syn på människor och omgivning. Jag frågar alltid om det är okay att jag röker, till och med utomhus, om det är icke-rökare med. Jag har aldrig sett en rökare bli så kategoriskt hysterisk eller fördömmande för att denne inte får röka, som icke-rökare kan bli i en situation där det röks och så vidare... Tråkigast av allt är när diskussionen förs borton allt förnuft av till exempel stadsbor i fotriktiga skor, med ergonomiskt korrekt utformad ryggsäck som är fylld med kravmat. Men de kanske har VALT, och inte påtvingats, att bli förgiftade av bilavgaser, fabriksutsläpp och annat i både luft och vatten och då är det väl inte samma sak, eller?
Fenja

Ha, ha, ha - det är då för väl "att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om".
Apropå förnuft kommer jag att tänka på en typ rädda-miljön-kurs jag deltog i för några deccenier sedan. På undervisningspassen ondgjorde sig av naturliga skäl alla deltagare över alla typer av miljöförstöring och därmed förknippade hälsorisker. Och på rasterna stod rökarna och bolmade ikapp ute på trappen.