Sidor: 1, 2
mudan
Hej,

jag undrar om någon har erfarenhet/tips av hur man kan få
bort cigarettröks-stanken när man har en uteplats och
grannarna röker jämt på uteplatsen bredvid. wacko.gif

Vi har ingen rökare i familjen, och vi vill gärna ha en uteplats där vi
kan sitta utan att störas av röken/lukten från 'sidan'.

Vad tror ni hjälper

a) att bygga ett trädgårdsskjul vid kanten av uteplatsen

b) odla växter (isåfall vilka sorter fungerar bäst)

c) annat alternativ

Tacksam för tips och förslag

/mudan
La Strega
En jättestor fläkt så röken åker tillbaka till dom? laugh.gif

hmm...du kan ha doftljus eller aromalampa/fläkt med eteriska oljor för att "maskera" rökdoften (ta en olja som skrämmer myggen oxå! =)
www.crearome.se

fasst ett skjul/vägg hindrar ju lite av röken me så...fasst de e ju inte lika enkelt å få dit..

har du pratat med grannen?
Fialotta
Skulle prata med grannen om att det är ett problem för er...dom kanske inte tänker på att ni blir störda av röken.

Sen har jag ett tips jag brukar använda förr när folk rökte i min närhet...var själv rökare på den tiden och det va att sätta ut en skål med ättika...rökdoften försvinner!
Lycka till!
TeliaNet
har själv en granne under som röker så det bolmar upp till min balkong.
ett bra sätt kan ju vara att bygga ett uterum av det.
eller kanske du bara kan be grannarna lugna sig tills ni gått in.
Posse
CITAT (mudan @ 01-05-2004, 13:27)
Hej,

jag undrar om någon har erfarenhet/tips av hur man kan få
bort cigarettröks-stanken när man har en uteplats och
grannarna röker jämt på uteplatsen bredvid.  :wacko:

Vi har ingen rökare i familjen, och vi vill gärna ha en uteplats där vi
kan sitta utan att störas av röken/lukten från 'sidan'.

Vad tror ni hjälper

a) att bygga ett trädgårdsskjul vid kanten av uteplatsen

b) odla växter (isåfall vilka sorter fungerar bäst)

c) annat alternativ

Tacksam för tips och förslag

/mudan

Det bästa vore väl om du kunde få dem att sluta röka helt - det skulle väl gagna alla (utom tobaksindustrin) bäst. smile.gif

Eller uppmuntra dem att röka mera - så kanske du slipper dem helt snart. wink.gif
MRLINDELL
Truppmina 16 skulle fungera.
Fenja
Skulle folk bete sig mot och uttrycka som om, till exempel invandrare på samma sätt som de gör om rökare skulle åtskilliga bli instämda till tingsrätten! De röker väl utomhus i sin trädgård om jag inte har missförstått allt? Lite tolerans vore måhända på sin plats? Flera av mina grannar odlar spireor, som jag får riktigt rejäl astma av, ska jag kräva att de tar bort dem?!
Fenja
andersen
Jag ser fram emot den nya lagen om rökning på krogen. tror och hoppas att det i framtiden kommer ännu hårdare regler eller förbud mot tobaks droger, för varför ska vi godkänna en drog som tar ca 8000 liv om året?

Självklart ska man tala om för sin granne att man inte vill ha tobaks rök i sig, varför ska grannen få förpesta omgivningen pga att han röker utomhus det är väll lika illa att få röken i sig utomhus som inomhus.
Ingis
Jag förstår dig helt och fullt, det är inte trevligt men jag tror att det är svårt att göra något åt.
Det är ju lika med parfym. Min man får astma av parfym och det är vad jag förstår ganska vanligt. Han har svårt att åka kommunalt t.ex eller gå att handla i en vanlig affär. I en affär kan han ju springa ut men på tåg eller tunnelbana så kommer man inte ifrån det.

Alltså är jag för både rökförbud och parfymförbud på offentliga platser.
Smekajsa
.... visst är det konstigt när man får be om ursäkt för att man inte
kan andas!!!???!!!????
Ingis
CITAT (Smekajsa @ 01-05-2004, 20:44)
.... visst är det konstigt när man får be om ursäkt för att man inte
kan andas!!!???!!!????

Ja, verkligen. wacko.gif wink.gif wink.gif
Fenja
Kan vi få ett spireaförbud då också?
Fenja
Smekajsa
...växter är väl ändå något som finns i naturen
var det meningen att människan skulle röka hade vi väl
fötts med skorsten????????????????????????????????
Copycat
Tobak är väl också en växt? laugh.gif laugh.gif tongue.gif Somliga tycker att man skall äta upp växterna och andra väljer att röka upp dom.
benganz
CITAT (andersen @ 01-05-2004, 20:56)
Jag ser fram emot den nya lagen om rökning på krogen. tror och hoppas att det i framtiden kommer ännu hårdare regler eller förbud mot tobaks droger, för varför ska vi godkänna en drog som tar ca 8000 liv om året?
Självklart ska man tala om för sin granne att man inte vill ha tobaks rök i sig, varför ska grannen få förpesta omgivningen pga att han röker utomhus det är väll lika illa att få röken i sig utomhus som inomhus.

Bilar även dom skadar folk, och somliga dör av skadorna, förbjud dom också.
Är själv rökare, har accepterat att vi inte får röka på restauranger och andra offentliga ställen.
Om jag gnäller på grannen för att hans grillos kommer in till mig är jag KINKIG.

Men när grannar lägger sig i vad jag gör på min tomt eller balkong går det för långt.
Vi rökare är en förföljd minoritet som det är OK. att ge sig på.
Det är OK. att säga att vi svenskar som röker luktar illa.
Är det OK. att säga att en svart rökare luktar illa? mad.gif

Rökförbud på krogen kommer att få vissa krogar att minska personal och
öppet tider och ökad arbetslöshet.
benganz
CITAT (Smekajsa @ 02-05-2004, 00:16)
...växter är väl ändå något som finns i naturen
var det meningen att människan skulle röka hade vi väl
fötts med skorsten????????????????????????????????

Var för skall vuxna människor dricka komjölk?
Det är till för att föda upp kalvar på!
Var det meningen att vi skall dricka mjölk,
skulle vi väl dia våra mödrar även i vuxen ålder, eller?
alex
CITAT (benganz @ 02-05-2004, 00:11)

Bilar även dom skadar folk, och somliga dör av skadorna, förbjud dom också.
Är själv rökare, har accepterat att vi inte får röka på restauranger och andra offentliga ställen.
Om jag gnäller på grannen för att hans grillos kommer in till mig är jag KINKIG.

Men när grannar lägger sig i vad jag gör på min tomt eller balkong går det för långt.
Det är OK. att säga att vi svenskar som röker luktar illa.
Är det OK. att säga att en svart rökare luktar illa? mad.gif

Jag förstår dina argument, men faktum är att s.k. "vanliga svenskar" inte tycker om lukten av cigarettrök, de störs av den och då de vet att den samtidigt är skadlig så avskräcks de än mer.

Och det med bilar, det har i princip alla som använder dem nytta av. Har någon på samma sätt det av tobak?

Nja, det är inte helt ok att säga att en rökare luktar illa varken den är vit eller svart men jag anser att det är ok at säga ungefär: "Ursäkta, men jag störs av cigarettrök- lukten som du och dina kläder är "indränkta" av."
Det är faktiskt INTE samma sak som att säga att du luktar illa men det har ungefär samma innebörd...

Och du, vad du gör på din tomt eller balkong förstår jag verkligen att grannen kan bli störd av. Vad skulle du t.ex. tycka om din granne fick för sig att skjuta upp några raketer kl. tre på natten då du ligger och sover och du vaknar p.g.a. det?

Mvh Alexander
benganz
Vad skulle du t.ex. tycka om din granne fick för sig att skjuta upp några raketer kl. tre på natten då du ligger och sover och du vaknar p.g.a. det?
Mvh Alexander

Ingenting om det beror på att han vill fira någon. Max en gång i veckan.
Jag sommnar om laugh.gif
andersen

Nej så är det inte saxat i från sydsvenskan

Enligt tjänstemännen på hälsodepartementet ligger tobaksindustrin bakom en hel del av ryktesspridningen om den sjunkande omsättning inom branschen. Men enligt Stanton Glantz, känd professor i medicin vid Universitetet i Kalifornien, har restaurangernas ekonomi inte påverkats alls av lagen.

I stället visar hans forskning att det som branschen eventuellt har förlorat på kunder som svikit har de vunnit på en ny kundkrets - folk som tidigare stannat hemma för att de inte tål eller tycker om rök.
1998 tog Kalifornien som första delstat bort undantagen för barer, pubar och nattklubbar. Från och med nu fick Kalifornienborna snällt finna sig i att gå ut och röka - och det gjorde de.
Lagförslaget hade starkt stöd från olika fackförbund och läkarföreningar. En förklaring var att det inom branschorganisationerna fanns en oro för skadeståndsanspråk från restaurangpersonal som utsatts för passiv rökning. Man refererade bland annat till ett fall där en annars frisk servitör fick över 80 000 dollar i skadestånd på grund av en hjärtinfarkt som orsakades av miljötobaksrök.
- En del barägare protesterade naturligtvis, men de flesta har ändå accepterat rökförbudet väldigt väl, konstaterar Alyonik Hrushow på Department of Public Health i San Francisco.

Titta själv på artikeln http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10065846
råse-marie
Det är så typiskt för rökare att försvara sitt bruk av nikotin och alla andra farliga ämnen men alla konstiga jämförelser.( BILAR ; MAT ; BLOMMOR mm)
Har själv sysslat med dom där dumheterna ett bra tag( ca 17 år) men såg sen en film som förändrade MIN syn.
Det handlade om tobaksindustrin ( en film med verklighetsbakgrund)
Det handlade om att man tillsätter så många olika substanser man kan, för att göra så att det ska vara OMÖJLIGT att sluta.
JAG insåg att jag ville bestämma själv över mitt behov och slutade tvärt.
Fortfarande efter 5 år kan jag känna mig sugen,så jag förstår vilken drog det är!!!!!!!
Visst man kan dö av så många olika saker men jag ville försöka undvika att rökning orsakar min!
Fram för en rökfri generation......men då är VI förebilder!!!!!!!

rolleyes.gif
Berith
---

Fy fasen vad äckligt det är med rök från grannar och andra! huh.gif

Funderar... Om du bodde granne med en alkoholist och varje gång han tog sej ett glas så var du också tvungen att ta dej ett par klunkar - skulle du gladeligen göra det då? unsure.gif Kanske inte går att jämföra men jag gör iaf det....

Här i stan är det dom restauranger som är rökfria som funkar bäst. smile.gif
Fenja
Jag blir lika glad varje gång det dyker upp några förnuftets röster här ute i etern. Tack Copycat och Benganz!! Om fler hade lite distans i sina åsikter skulle vi alla ha en bättre värld att leva i.
Mvh
Fenja
Catarina
mudan~Jag har inte provat själv....men jag skulle kunna tänka mig att kryddor kan hjälpa lite. T ex mynta verkar vara en klar kandidat.. den tar över "doft-täten" i alla andra lägen.

Det bästa vore ju självklart om grannarna inte rökte så nära er, men det där är svårt, det är deras trädgård och i den har de rätt att röka hur de vill. Att förbjuda cigarettrök på offentliga platser är en sak, men inne (och ute) i våra hem går nog gränsen.

Hoppas det löser sig! biggrin.gif
andersen
Catarina. med vilken rätt har grannarna, att röka på sin egen tomt så att det förpestar för dom som inte röker.

Vad jag menar är att rätten till att avstå från grannens rök måste vara större en att utsätta sig för passivrökning.

Annars så blir det ju rökarna som får en fördel att kunna andvända, balkonger uteplatser mm varför ska vi som inte röker få en sämre sits, det borde väll vara icke rökarna som ska ha fördel, dom har väll betalat lika mycke för sitt boende.
Betty
CITAT (andersen @ 02-05-2004, 13:30)
Catarina. med vilken rätt har grannarna, att röka på sin egen tomt så att det förpestar för dom som inte röker.

Med lagens rätt.
Mig veterligt så är det inte förbjudet att röka på sin egen tomt - ännu...
Inga från Närke
Hej
Jag är också rökare, gör det oss till någon andra klass eller? Men visst skall man ta hänsyn till icke rökare. På mitt jobb går jag ut och röker har gjort det i flera år. Hemma på min tomt tycker jag att det är min fulla rätt.
Kan förståss vara lite knivig om man bor tätt som jag förstår vissa här gör. Prata med grannen om han kan gå någon annan stans om ni sitter på er uteplats. Ta upp det om ni har någon förening eller så. Förbjuda vad man gör i sin egen trädgård går nog inte.
Restaurangers rökförbud är bra men det borde finnas ställen där vi som INTE kan eller vill sluta kan vara utan att NI icke rökare ser ner på oss.
Hur kommer det att se ut utanför alla restauranger när folk går ut då sprids det ju till flera, fimpar över allt så småbarnen kan få tag i, än att det inom finns rökrum med bra ventilation.
Du som var allergisk får nog prata med din granne om de eventuellt kan byta buskar för din skull, kanske erbjuda hjälp till omplanteringen. Men det är nog samma sak med detta att vi odlar vad vi vill på vår egen tomt.
Jag har grannar som eldar i sina vedpannor vad som helst och det ryker in i vårt hus när vinden ligger åt det hållet och om vi har öppet fönster eller dörr kommer det in, men det är bara att stänga för det luktar pyton ibland. Har en bonde som sprider griskiss/skit på sina gärden ska det också förbjudas, det går ju inte så det är bara att stänga igen och visstas inomhus i några dagar till lukten försvunnit.
Man kan hålla på att älta och tolka dessa olika frågor fram och tillbaka, alla har åsikter mot/för. Jag förstår att ni ICKE rökare tänker på vår hälsa även er men tyvärr så hjälper inte detta att få oss att sluta röka. Många gånger tvärt om.
Jag har en fråga: Varför kommer så många ICKE rökare till platser där rökare står eller finns fast de inte röker själva. Jo en stor social bit är det, vi står och pratar en stund om ditt och datt och är allmänt trevliga eller?
Betty
CITAT (andersen @ 02-05-2004, 13:30)
varför ska vi som inte röker få en sämre sits, det borde väll vara icke rökarna som ska ha fördel, dom har väll betalat lika mycke för sitt boende.

...väntar bara på att det ska bli skottpengar på rökarna...
t.ex. 100:- för ett nikotingult finger...
andersen
Inga. vist är det bäst att prata med sin granne, men det finns ju regler för hur man får elda osv.

Regler för Botkyrka kommun

För eldning av trädgårdsavfall och dylikt vid normal trädgårdsskötsel råder i Botkyrka kommun eldningsförbud enligt 10 § renhållningsordningen utom veckorna 16 och 42 med föregående veckoslut. Vid eldning får olägenhet för människors hälsa eller miljön ej uppstå.
Samma regler borde gälla för rökare dvs visa hänsyn!

Ang fimpar utan för resturanger mm så är det väll så här att man ska väll inte skräpa ner med fimpar eller annat.
Betty
Många gånger räcker det tyvärr med att en ickerökare ser en rökare med cigarett i handen för att ickerökaren ska börja hosta, harkla sig och skicka anklagande blickar mot rökaren... Jag vet, för jag har själv varit rökare.

Rökare är också människor, fast inte lika länge.
andersen
Betty, en fråga du tror inte att det kan vara så att personen blir sjuk av att rökaren har en cigarett i handen, jag blir inte det men jag är övertygad om att många har ett rent helvete pga cigarett rök!
MimE
Jag är själv allergisk mot rök och tycker dessutom att det luktar fruktansvärt illa.

Men min "taktik" är att prata med de som röker och förklara att jag mår dåligt (t.ex. i köer m.m.). 98% släcker glatt sin cigarrett utan att bli arga. De återstående 2% svarar att jag ska skita i vad de gör. Dessa kategoriserar jag inte som "rökare" utan som "IDIOTER".
Vanligtvis löser det sig bra ändå som i kön till Liseberg i fredags då sällskapet framför oss blängde på idioten och erbjöd oss att gå före dem i kön. (Tusen tack om ni läser det här! wub.gif )

Jag ser personligen fram emot att kunna gå ut och ta ett glas vin på en fredagkväll när nya lagen kommer. Det är idag näst intill en omöjlighet.

En fråga bara:
Varför feströker folk???
Att rökare röker på krogen kan jag förstå men alla som inte är "nikontinslavar" i vanliga fall?

undrar
Mimmi
andersen
MimE Jag ser åxå ifram emot den nya lagen, men utan att dricka vin pga jag andvänder inga droger biggrin.gif men jag tycker om mat!

Folk som feströker ja det är en svår fråga att svara på....hmm nä jag är svarslös konstigt jag brukar alltid hitta ett svar laugh.gif
Betty
.
CITAT
Betty, en fråga du tror inte att det kan vara så att personen blir sjuk av att rökaren har en cigarett i handen, jag blir inte det men jag är övertygad om att många har ett rent helvete pga cigarett rök!
Jag menar att ibland räcker det med att en rökare har en cigarett i handen för att han/hon ska utsättas för klander.
Att rökning kan leda till svåra sjukdomar och till och med döden är även jag medveten om.
Att man en gång var "ung och dum" och åkte dit på ett beroende man inte klarat av att ta sig ur betyder inte att det är OK för en klick självgoda att hacka på en.

Likväl som det finns "idioter" bland rökare så finns det "idioter" bland ickerökare. Blir man vänligt ombedd att fimpa för att någon i närheten mår illa av röklukten så fimpar man. Men om man blir otrevligt bemött så reagerar man därefter.

CITAT
En fråga bara:
Varför feströker folk???
Att rökare röker på krogen kan jag förstå men alla som inte är "nikontinslavar" i vanliga fall?
Jag tror att det är så att de inte inser hur pass beroende de riskerar att bli - rent oförstånd alltså
Catarina
Jag tror inte på att förbjuda rökning i folks trädgårdar, nej! Om vi börjar förbjuda sådant som är farligt för andra kanske det fortsätter. rökning, parfymer, särskilda växter osv...och NEJ, jag är inte rökare, kanske bara lite mer tolerant än många andra.
Catarina
Varför folk feströker?
För att de tycker det är gott?
För att de alltid gjort det?
För att cigaretter och alkohol enligt många hör ihop?

Jag tror inte att andelen feströkare som röker för att provocera är säskilt många, faktiskt inga alls.
Inga från Närke
CITAT (andersen @ 02-05-2004, 14:18)
Det finns ju regler för hur man får elda. Vid eldning får olägenhet för människors hälsa eller miljön ej uppstå.
Samma regler borde gälla för rökare dvs visa hänsyn!
Ang fimpar utan för resturanger mm så är det väll så här att man ska väll inte skräpa ner med fimpar eller annat.

Hej igen
Det jag pratade om var eldning inomhus och det som kommer från skorstenen. Det finns ingen som går och kollar hur/vad man eldar från min kommun. Men jag vet några som eldar sina sopor, någon eldar pallkragar personen har gjort detta i flera går (Gratis värme) tar från sitt jobb.
När grannar och jag eldar i tunna utomhus eller grillar tänker de flesta på hur det blåser. De använder vår flagga som vindriktning.
Rökning utanför restauranger vet du väl själv att när gästerna har tagit sig lite för mycket så fungerar inte befintliga askkoppar, tänk även på vilket liv det kommer att bli utanför varje restaurang när RÖKARE och FESTRÖKARE med lite för mycket innanför västen kommer att vara utomhus. Vi har många restaurenger nära bostadsområden. Ja nog om detta ska bli spännande se hur det går.
Håller med Betty man behöver inte ha tänt ciggen ens utan folk börjar hosta. Är de allergiska kan dom väl vänligt säga det "Var snäll och inte tänd i min närhet för jag tål inte det" så gör man ju det i allafall jag men börjar de hosta och uppföra sig innan man ens tänt så blir man lite irriterad.
kryddan
Tillhör icke-rökarna - fast med tanke på vad jag andades in under uppväxten vete tusan förstås wacko.gif

Rökare och ickerökare är välan inte några särskilda kategorier. Det finns alla sorter i vår herres hage om man säger så. Många visar hänsyn andra tänker sig inte för. Jag är inte allergisk så jag tycker mig inte ha rätt att be folk släcka ciggen, jag mår bara illa - så det stör mig när folk tänder en cigg på alla upptänkliga ställen där man inte kan undgå röken: I vår trånga gångtunnel till bussen, i busskön, drar ett sista bloss innan de stiger på bussen och andas ut I BUSSEN mad.gif

Och JA, jag blir irriterad när jag inte kan vara på balkongen för att grannen under storröker - MEN jag säger inget, för som sagt - det är ju trots allt hans balkong.
andersen
kryddan jag tycker att du ska säja något för det är ju trots allt din balkong eller?
Fnattan
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Tala med grannen! Alla går att tala med!
Skulle det visa sig vara en sur djävul så får du väl gå till motangrepp. Köp rökelser på Indiska!
Lycka till!
Copycat
Man kan ju fråga sig varför dessa cigaretthatare överhuvudtaget bosätter sig i tätbebyggt område. Det säger sig självt att man får stå ut med både det ena och det andra. Själv spyr jag faktiskt över lukten av surströmming, hur kan en människa äta rutten fisk? Inte spyr jag galla över min granne för det (jag spyr på toaletten) och inte gnäller jag för grannen, fast dom ääälskar surströmming och inte bryr sig om s.k. surströmmingspremiär. Vad jag gör på MIN radhustomt är min ensak och vad grannen gör är deras. Om man nu är så känslig som vissa påstår får man faktiskt börja tänka på ett lämpligare boende. Tror ni att jag är rökare?
*Felix matte*
Bygg ett plank eller en boda.
Tips nr3... prata med grannen.
Lycka till!
birgitek
Jag vet, förbjud allt! Rökning, alkohol, bilar, flygplan, blommor, parfym, pälsdjur, gräsmattor, plaskande fontäner, vindspel,vedeldning, musik, skrikande ungar m.m.
Det mesta stör någon.
Framförallt förbjud fåglar, jag har fågelfobi. Är livrädd för dem på samma sätt som vissa är livrädda för ormar, spindlar med mera.
Nej, allvarligt talat tycker jag nog att man får stå ut med lite störningar ibland och acceptera att vi alla är olika och har olika vanor och ovanor.
Birgit Ek
evarina
Svar till Mudan:
Jag skulle sätta upp ett skjul eller en tät spalje som skydd mot röken. Är det mycket störande kan man klaga till föreningen/ägaren. Man har rätt att göra som man vill med rökning på sin egen tomt, MEN man ska visa hänsyn till sina grannar. Kan ni inte komma överens om att de t ex bara röker i ena hörnet av sin uteplats eller något i den stilen?

Som inlägg i rökdebatten:
Nej, det är inte OK att röka hur som helst. Man måste faktiskt visa lite hänsyn till sina medmänniskor. Problemet med just rök är att man som medmänniska inte kan undvika den, man blir påtvingad ett missbruk som man inte vill ha. Om man är t ex snusare så drabbar man inte sin omgivning (mer än att det är äckligt med prillor överallt).

Och det där med att sluta, det går om man vill!! och nuförtiden så finns det massor med hjälpmedel om man så önskar.

Dessutom tycker jag att visst, rökare har rätt att röka, men jag har lika stor rätt att SLIPPA röka!!
Ella
Åter en diskussion som ballar ur. Mudan undrade hur hon skulle göra för att bli av med rökdoften från grannarna... och så blir det en helt annan diskussion.

Mitt förslag till mudan är att snällt och vänligt prata med grannarna att h*n störs mycket av det och föreslå dem att de röker på en annan plats i trädgården så att röken blåser till lämpligare plats.

Eller så borde det fungera med ett tätt vindskydd som styr röken åt ett annat håll, tex ett skjul som mudan själv skrev.

Jag har inte själv någon erfarenhet av problemet så ja är teorretiker i det här fallet men jag tycker att det är så trist att en stilla enkel och oskyldig fråga ska komma bort bara för att det finns de som gillar att diskutera näraliggande ämnen.
Fenja
Är det inte lite signifikativt på något vis, att det förekommer oresonliga icke-rökare här på tråden, men jag har inte sett röken av en slik rökare?!!
Fenja
evarina
Fenja:
Det kan bero på att rökarna inte får luften förpestad av icke-rökarna!!
Varför ska jag finna mig i att bli påtvingad ett missbruk jag själv har valt bort?

Däremot så kan folk få ha fest på balkongen, borra i väggana, skjuta fyrverkerier, sprida gödsel eller var tusan som helst bara det inte blir alltför ofta och de förvarnar om högljuda aktiviteter som sker sent på vardagskvällar.
Posse
CITAT (Fenja @ 02-05-2004, 23:06)
Är det inte lite signifikativt på något vis, att det förekommer oresonliga icke-rökare här på tråden, men jag har inte sett röken av en slik rökare?!!
Fenja

Antyder du att att rökare är mer toleranta mot icke-rökare än vice versa? wink.gif
Kanske tolerantare rent generellt? unsure.gif

(Kul formulering det där med: "...jag har inte sett röken av en slik rökare")
anna.
Jag förstår att om man är allergisk eller om man har grannar som kedjeröker rakt mot en så är det jobbigt. Men om de bara röker som "normala" rökare gör? Jag brukar sitta ute rätt mycket på uteplatsen nu när det börjar bli varmt, kan sitta några timmar. Och ibland kommer någon av grannarna ut och röker en cigarett, vilket tar ca 5 minuter, sen går de in igen. Personligen tycker inte jag att det är ett så stort störningsmoment, det är så kort tid det rör sig om. Och när det är utomhus så blir röken mycket mer utspädd än om det hade varit inomhus, och risken för rökningsrelaterade sjukdomar från så utspädd rök torde vara ganska liten. Som andra har påpekat finns det många fler störningsmoment från grannar som jag personligen tycker är mycket värre än fem minuters rök en gång i timmen. Till exempel när de borrar med betongborr i sovrumsväggen klockan nio på morgonen (jag jobbar sent på kvällen och sover länge), så att man måste ha öronproppar för att inte få ont i öronen och riskera tinnitus. Men som sagt, om man är allergisk mot rök så kan man ju prata med grannen och komma överens om något.
Ingo
CITAT (Copycat @ 02-05-2004, 20:21)
Själv spyr jag faktiskt över lukten av surströmming, hur kan en människa äta rutten fisk?

Surströmming är inte det minsta rutten. Den är jäst.
Kakaduan
Tänk att sådana här frågor alltid drar igång rena kriget! Vi som inte röker är ju inte "ute" efter någon! Vi vill ju inte jävlas, men säger man något tar det alltid hus i helvete. I tidningen Metro diskuterades för ett tag sedan rökförbud på krogar och restauranger. Icke-rökarna ville ha totalt rökförbud och rökarna ville åtminstone ha delar av lokalerna att röka i. Då skrev någon en sak som jag tyckte var så bra:

"Att tillåta rökning i en del av en lokal är som att tillåta att folk pinkar i en del av simbassängen".

Jag tyckte att det var en bra illustration av problemet.

Hej hopp från en icke-rökare som gärna skulle se en lösning som passar alla, men som inte kan komma på en!
smile.gif
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon