Kan inte låta bli att svara även om det är en gammal tråd. Visst stämmer det att de blommar tidigare om de får hänga fritt, men det är inte alltid så lätt att ordna eftersom plantan förtfarande blir mycket stor. Jag har själv varit i Västindien och sett vilda plantor och kunde konstatera att knopparna ofta sitter på skott som hänger.
Selenicereus hamatus är en enormt starkväxande art, den kan växa flera meter per säsong som växen planta. Det kan vara svårt att få den i blombar storlek inomhus... men allt går. Den har ju lite trevligare utseende på stammarna än de vanliga. Blommorna är enorma, kanske de största i släktet.
Selenicereus grandiflorus, den mytomspunna nattens drottning förekommer knappt i odling. Jag har under många år finkammat botaniska trädgårdar efter arten men det som odlas under namnet är alltid något annat... ofta nattens prinsessa (
S. pteranthus). Till slut fick jag tag i en vildinsamlad planta från Haiti som tycks vara det "rätta". Jag har den inte själv utan den finns på botaniska trädgården i Göteborg... och tror att Svante har en.
Hur som, nyckeln till arten är smala stammar, inte mer än 1,5 cm i diameter, 5-8 ribbor och taggar mellan 5-15 mm.
Här är länkar till några arter (i gammal strikt bemärkelse). OBS att de flesta är presenterade som S. grandiflorus:
S. pteranthus - relativt kraftiga stammar, 4-5 ribbor, ett par mm långa, ofta svarta taggar.
Selenicereus pteranthus Selenicereus pteranthus 2S. macdonaldiae - har mörkt gröna stammar med små "bulor". Blommorna är rätt "lösa" med en lång pistill.
Selenicereus macdonaldiaeS. grandiflorus - många ribbor på smala stammar. Obs att längden på taggarna varierar.
Selenicereus grandiflorus Selenicereus grandiflorus - klicka fram bildernaS. urbanianus - ser ut som S. pteranthus men har få långa taggar. Västindisk.
Selenicereus urbanianusS. coniflorus - helt identisk med
S. pteranthus, men har många, långa, cirka 15 mm långa taggar. Mexico. Svår att skilja från
S. urbanianus, men de är geografiskt isolerade i naturen.
Selenicereus coniflorusS. validus - hänger alltid och liknar en ormkaktus. Blommar ofta från basen av stammarna. Den är kanske den mest lämpliga för hemmet eftersom den inte blir så stor.
Selenicereus validus Selenicereus validus 2S. hamatus - unik med sina krokar på stammarna.
Selenicereus hamatusS. boeckmannii - lik
S. pteranthus (och räknas troligen till den arten numera), men har bruna areoler (där taggarna sitter).
Selenicereus boeckmanniiS. vagans - har annorlunda blommor som inte är så håriga på utsidan. De saknar också den stora skillnaden mellan "kronblad" och "foderblad". De inre hyllebladen är mycket spetsiga.
Selenicereus vagansS. spinulosus - även denna saknar håret på blompipen. Den har färre ribbor och kortare taggar än
S. vagans. Blommorna är också mindre.
Selenicereus spinulosus
Redigerat av Ulf Eliasson: 15-01-2009, 09:44