CITAT (jaysan @ 16-01-2009, 17:17)

jag e som sagt helt grön på detta hur tycker du jag ska skydda den?
har föresten laggt upp 2 bilder på min blogg på den nu.
metrobloggen.se/jaysan
hoppas den lever till våren. den ser lite tilltufsad ut.
så här såg min ena palm ut nu (bild tagen i måndes)
http://www.pixbox.se/pic_show_id25627697.htmlden har jag skyddat med ca 2lager bubbelplats och ca 2-3lager grönvinterväv. plus så stod den uppe på en balkong så det var gratisregnskydd som lägst i lufttemp har det varit -18,9c och den har klarat det utan skador.
om du kan våre det bästa skyddet ett typ av ''mini'' växthus som du tar på den varje vinter sedan har du igång en fläkt som håller det varmt. men det kostar ju en hel del.
ett enklare sätt är ju att att köpa grönvinter väv som du virar om den i flera lager(först binder du upp bladen). skulle det bli väldigt kallt kan du skydda extra med bubbelplast. jag hade skyddat den när det går under -10c för att vara säker. med åldern och med att den har blivit etablerad så kan du bli mer vågad att skydda den mindre. första vintrarna är värst. finns ju palmer i Apotekarnas trädgård i simrimshamn som jag ''tror'' inte får vinterskydd längre men han har också planterat dom i ett skyddat läge, alltså det är endas i varma zon 0-1områden som den kan tänkas vara helt härdig (sådana områden hittar du längs med kusten i skåne och södra skåne).