CITAT (jaysan @ 16-01-2009, 23:08)

jag bor ju nära kusten men flytta den känns som ett stort nej eftersom den väger nog närmare 80 kg, men jag får se hur det går bilden ser dålig ut men jag tycker när man tittar på den så e den väldigt grön och inget som har slokat sig direkt utan den ser ut ungefär som den har gjort alltid..men det kan fortfarande bli kallare och snöa en del så jag ska försöka skydda den bättre under tiden fram till våren.
har du odlat dina själv eller köpt dem färdiga? var har du så fall köpt dem?
har inte skrivit att du skulle flytta den
bara att det bästa skyddet är att bygga nåt tak eller växthus över den och sätta en fläkt som håller tempen varm, men det kostar ju en hel del. men palmen klarar vintern utan skador och den växer sig stor.
ett annat alt
är ju att köpa grön vinterväv som du virar om den (hela) och så ev bubbelplast om om det blir kallt. sedan täcker du marken med frigollit eller en hög med torralöv och så plast på så det inte blir fuktigt.
palm blad slokar inte, dom är så hårda att dom bara vissnar och dör men håller formen och skador visar sig oftast när det blir varmt.
snö är bra för den! det isolerar och gör det varmare. har du 50cm snö så gör det flera grader varmare.
jag har klarat Dvärgpalm på friland med enbart att skotta över en massa snö ( ca 30-50cm högt), den palmen tål som bäst -10c i sverige och den klarade en vinter på -18c. nästa vinter utan snö och lägst -10c dog den.
kyla och regn är det värsta för din palm och det är det som den bör skyddas emot.
min har jag köpt färdigt, palmer växer väldigt sakta så mina frösådder är inte så stora än.
köpte den här
http://www.palmkungen.se/ Wagners palm - Trachycarpus Wagnerianus heter den (den tål inte -21c som där står)