CITAT (jaysan @ 17-01-2009, 00:10)

köpte du den för 149 kr som 10-20 cm då? hur stor e den nu? jag köpte min på palmcenter.se
men mest för skojs skulle så håller jag på med mina palm förer och banan fröer för att se hur det e att odla dem själv nu..den e ju så billigt att odla själv. vi får se hur min palm klara sig under några år sen lovar jag att berätta vad jag betala för den..om den inte dör:)
jag har kollat på Palmcenter.se innan men aldrig köpt därifrån. brukar köpa mina palmer från England och Belgien och det har funkat bra.
palmen jag köpt har jag köpt som den är i den storleken 1 495kr ( ca 100cm i höjd) jag vet dock ej hur stor min är exakt. det som är bra med att köpa större är att dom har bättre härdighet, dock en nackdel är att oftast är dom odlade i växthus eller på friland nere i Sydeuropa och grävs upp och hugger av många rötter och blad och sedan säljs dom till sverige, vilket gör dom känsligare då dom är vana vid ett varmare klimat och har blvit ''misshandlade''.
det är jätte kul att odla från fröer, har sått en hel del bananer och annat. bananer växer ju väldigt snabbt så där ser man ju resultat direkt.
du behöver inte berätta vad du betalat,har ju trädgård/växter som mitt yrke (dock just nu arbetssökande) så jag har koll på vad den kostar i den storleken. skulle gissa på ca 4-8tusen (det varierar en hel del på olika ställen) har faktiskt sett för 11tusen på en plantskola men det var dock ''extra fat trunk'' så även då den var 4m hög så var det tjockleken man säkert betalade för.