CITAT (Jan Lindgren @ 17-01-2009, 13:25)

Hej!
Människor har nog alltid haft tamdjur, även fåglar. Det är nog däremot bara under det senaste århundradet som man har fött upp burfåglar. Exporten av undulater från Australien stoppades 1896.
Det är viktigt att inse att djur inte är små människor. Tittar man på fågelhobbyn så inser man att i de flesta fall så sköts djuren mycket väl och är friskare och mer långlivade i burar än i naturen.
MVH
Jan Lindgren
Jag tycker snarar att det är viktigt att man inser att människor är djur och att de andra djuren inte är så olika oss som vi tror.
Om fängslade människor får näringsriktig mat, tillgång till träningsredskap och en skyddad miljö, vilket i sin tur bidrar till en högre medellivslängd bland människor som sitter i fängelse. Betyder det att de har det bättre än eller lika bra som oss andra, som lever i frihet och har friheten att göra våra egna val även om de inte är de bästa för oss?
Sedan säger jag inte att alla burfåglar lider, men jag tror att det är väldigt få som faktiskt får allting de behöver för att leva efter naturliga mönster.
Redigerat av Nauti: 17-01-2009, 14:10