Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp att få ordning på min nattens drottning, Hur ska jag göra med skotten?!
          Jonas_G
          Inlägg 10-05-2008, 10:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 4 871

Hej!

Fick hem två skott för knappt ett år sen. Av Selenicereus Grandiflorus (nattens drottning) och en Selenicereus Hamatus (variant?).

Skotten var redan rotade, så jag planterade dem helt enkelt i en kaktusjord/småsten-blandning.
          Det blev liksom ett "hack" där de planterades, de fortsatte att växa men det blev en timglasmidja på växten så att säga. Detta gjorde/gör att de blir väldigt rangliga. Har försökt göra om proceduren några gången och ryckt av de nya skotten som växt ut och dels prövat att sätta i lite vatten, och dels att plantera direkt i jorden.

Jag tycker inte att jag lyckas alls bra, vilket sätt är det rätta? Jag vill liksom ha en bra grund, en tjock o fin stam så att den inte tippar när den skjuter i höjden.

Se på bilderna här, de är rangliga till tusen! För det första kanske jag gör fel i att ha två stycken stammar i en såpass liten kruka? Men vill bara få det att funka. Så utifrån de bifogade bilderna, vad ska jag göra? Det skottet jag har mest hopp om är det korta i mitten av grandiflorus-krukan. Planterade den direkt i jord om jag inte minns fel.

Som ni kanske ser så skjtuer Hamatus:en två nya små skott nu längst upp. Hur stora ska de bli, och hur ska jag avlägsna dem?

Förstår att det kommer ta många år innan man får upp en tillräckligt stor planta för att blomma, men jag kan vänta. Vill bara att det ska bli rätt från början!

Så hjälp en nybörjare wink.gif Ytterst tacksam för svar!

Bifogad fil  DSC00024.JPG ( 135.55k ) Antal nedladdningar: 139
          Bifogad fil  DSC00025.JPG ( 128.09k ) Antal nedladdningar: 144

Bifogad fil  DSC00026.JPG ( 80.37k ) Antal nedladdningar: 144
          Bifogad fil  DSC00027.JPG ( 155.51k ) Antal nedladdningar: 139

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          sqrulan
          Inlägg 17-01-2009, 20:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

bravo.gif WOW Monarda vilka fina blommor!!
          Jag har en som ska visst vara en äkta nattensdrottning men den är bara pytteliten ännu, ormkaktus (Disocactus flagelliformis) skulle jag vilja ha för jag gillar deras växtsätt.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon