CITAT (zaaritha @ 17-01-2009, 23:40)

Det är nu konstaterat att de flesta får dödas av jakthundar!
Men; det tystas ner.........
Du kanske läst detta?
Det är inte bara jakthundar, utan hundar i allmänhet som river får även de (förutom vargar), tror faktiskt att det oftare är "inte jakthundar" då dessa oftast får tillräckligt med motion och stimulans i skogen. Men i dessa fall ligger ansvaret hos hundägaren och även den ekonomiska ersättningen. Om en hund springer runt och river får är det lätt åtgärdat, hunder får inte gå ut utan koppel. Det är inte heller fängelsestraff på att skjuta någons hund, det anses som förstörande av egendom och ger på sin höjd böter och en sur granne. Det är lite svårare att hålla vargarna i koppel

Det är också sant, som någon påpekade längre upp, att mångt fler jakthundar blir trafikdödade eller skjutna av jägare än dödade av varg. Men det saknar betydelse i debatten, tycker jag. Trafikdöd är en risk man tar när man släpper sin hund i skogen och jaktkompisar väljer man! Vargen är ett nytt hot! Att inte våga jaga med hund eller ens släppa sin hund lös på promenad skulle också jag känna som en stor försämring av levnadsstandarden!
Vargen vill överleva och är inte dum. Minsta möda för mest mat, det är så man överlever. Ett stort problem är också att fåren går i hage, dvs de har ingenstans att ta vägen. Då blir det samma syndrom som en räv i hönshuset, den dödar så många den kan, för vem vet när det blir mat nästa gång. Sen gräver den ner de den inte kan äta upp, ett matförråd alltså. För fåren och vargen blir det samma sak, det handlar inte om lustmord utan om att döda medans du kan. I skogen skulle fåren skingras för vinden och vargarna döda så många de hann, antagligen många många färre än när de träffas i en hage.
Jag anser att vi måste hålla vargen skygg för människan om vi ska kunna leva tillsammans med minsta möjliga problem. För att vara skygg, måste människan ses som ett reellt hot! Utökad skyddsjakt skulle göra vargen skyggare.
//Heda