Men det handlar inte om att dom är fina. Det handlar om att de är utrotningshotade, och att ekologi kräver rovdjur. Jag bor i och för sig i Stockholmsområdet, men har mina rötter i Bergslagen. Där går jägarna och deppar över att de inte längre kan skjuta av sin kvot på älgjakten första helgen, som de ofta gjorde för 10-15 år sen. Och börjar de prata om att få skjuta varg, ja då blir de till sig i trasorna, många av dem.
Jag vet inte hur det står till med älgolyckorna, har ett minne av att de minskat, men det kanske är någon annan som vet? Skadorna på skogsplanteringar är färre nu i alla fall.
En nära bekant (som iofs är värmlänning, men ändå) berättade att när han en gång han ropade på deras labradortik - som dom inte hade nån större kontroll på

- tittade hon till slut tittade fram vid skogsbrynet och hade en gråraggig "kompis" med sig. Efter en stund kom tiken travande medan vargen stod kvar (nej, tiken löpte inte, det var min första fråga). Vargar dödar inte alla hundar de stöter på.
Nej, vi har inga vargar bosatta i närheten så vitt jag vet, men vandrande vargar har setts nära varje år. En passerade bara ett par hundra meter härifrån härom året. Vi har i stället en annan verklighet som vi får leva med. Ställer jag i från mig en väska på centralen så kan jag inte räkna med att den står kvar många sekunder om jag vänder bort blicken. Chansen att polisen skulle göra något åt det mer än att ta emot anmälan är försvinnande liten. De som har små hundar här kan inte lämna dem utanför affärer, etc. eftersom stölder av småhundar är så vanliga. Men det är här jag valt att leva och då får jag ju anpassa mig efter det.
Det förbryllar mig hur man kan tro att man ska kunna fortsätta bedriva djurhållning med otillräcklig tillsyn av djuren bara för att det gick när ekologin var i obalans. Då kunde man stänga in djuren i hage och titta till dem någon gång om dygnet, eller kanske ännu mer sällan. Men så har man inte kunnat göra tidigare och inte nu heller, uppenbarligen. Hur man då ska kunna hålla landskapet öppet vet jag inte. Bättre stängsel och tillsyn kanske?