Kurt & Miro:
Jag sa ju att det var en gigantisk överdrift, jag menar det naturligtvis inte bokstavligt

. Det jag försöker säga är att om vi ska få bort "varghatarna" och kunna leva i harmoni med vargen, måste båda sidor kunna kompromissa! Det går att leva ett alldeles utmärkt liv med vargar. Men genom att ha lite friare regler när det gäller skyddsjakt, då menar jag "Vargar som utgör olägenhet och ställer till med skada på egendom", dvs river får och ofta syns tassa runt gårdar, tror jag att vi kan få människor att inte behöva vara så rädda eller arga! Bortfallet (av varg) skulle lösas med inplantering av vargar, obesläktade med de vi har i skogen. På så vis behöver vi inte skrika så högt varje gång en varg blir skjuten, för det påverkar inte artens antal.
Jag tror att kanske 0,000000001 % av de barn som påstods blivit "vargtagna" verkligen blev det. Någon gång har det säkert hänt, precis som att hyenor faktiskt tagit spädbarn i afrika. Vargen är nu faktiskt (vanligtvis) mycket skygg för människan, även om undantag finns. I rumänien, där man har mångt mycket mer varg än vi, har man som självklarhet vakthundar ute med fåren. En varg, precis som en hund, kommer att väga risk mot vinst och med största sannolikhet hellre fly än slåss mot en stor, tuff, mätt hund. Förr i tiden hade vi herdar på fäbovallen, tillsammans med djuren och även hundar som hjälpte till att vakta. Kanske är det dit vi måste återgå? Bra fårvaktar Hundar går ju att importera från kanske ex rumänien. Man har väl sådana i Norra USA också tror jag och i australien måste man ju vakta mot dingo.
Att jägarna klagar på att älgstammen blir mindre, det får man helt enkelt strunta i . Gubbarna vill inte ha konkurrens, men nu är det ju så att vi vill att vargen ska föredra älg och rådjur framför får och kalvar, eller hur! Det får dom tåla, Jägarna alltså. Om man talar med vissa stora skogsbolag vill de ju i princip ha fri jakt på älg och helst en så liten stam som möjligt, så om dom fick bestämma skulle ju jägarna i alla fall ha färre älgar att försöka skjuta. Det finns nog ingen jägare som är beroende av älgkött för att överleva vintern, med tanke på jaktarrendet som de ju uppenbarligen har råd med.
Att få jaga med lös hund, anses som mycket viktigt av många. Att kunna släppa hunden lös på promenaden i skogen, tror jag också är viktigt för många. Men det viktigaste är nog att inte behöva vara rädd, att veta att man har rätt att försvara sig och sina får eller hundar eller renar, utan att hamna i fängelse! Så länge vargen upplevs som ett hot med "immunitet" kommer det att finnas många "varghatare" kvar och debatten kommer att fortsätta trampa runt på samma ställe!
//Heda