Har ingen aning om huruvida de svarta nyponen skiljer sig från röda på annat sätt än färgen. Tror inte det. Däremot kan jag tänka mig att färgen på nyponsoppan kanske inte blir så tilltalande.
Har ingen aning, men doften från en Hybrida är näppeligen mindre. Eller för den delen en vanlig vresroshäck. Det är antalet blommor per ytenhet som avgör hur kraftigt ros-oset blir runtomkring. Min vresroshäck sprider ett ganska kraftigt ros-os

, trots att vresrosen i sig bara doftar medelstarkt. Men, min vresroshäck är kanske sisådär 25m lång och 3m bred, förmodligen motsvarande flera hundra större rosbuskar. Alltså: även om Single Cherry doftar starkt, och villigt sprider sin väldoft omkring sig, så är den ju inte en stor buske, och alltså är antalet blommor begränsat. En fullstor Hybrida är mycket större, och har följaktligen många fler blommor, och osar därför säkert mer för en förbipasserande.
Om man bortser från olycksaliga doftallergiker, så tänk vilket intryck en häck med Single Cherry skulle göra. Massor med okultiverade tölpar skulle först inte begripa var all trevlig väldoft kom från, men eftersom Single Cherry nu inte är någon blyg viol vad gäller utseendet heller så skulle poletten snart ramla ner även för den mest ointelligente tölpen. Vilken pedagogisk välgärning. Små kulturella samhällsnyttiga frön sådda även i de mest motspänstiga och fyrkantiga personligheter.
/S