Jag tror att jag möjligen uttryckte mig lite otydligt, för det verkar som om flera av er tror att det jag undrar är hur bra det är att täckodla på vanligt sätt - dvs att man sår frön i jord, och sedan när plantorna får lite höjd täcker all öppen jord med organiskt material. Men det är inte det jag undrar över här, för så odlar jag redan sedan många år.
Det nya i år skulle vara att inte alls ha ngn jord över de lagda sättpotatisarna, utan enbart ett täcke på 50 cm halm (det är den tjocklek jag läst om). Det blir ju en annan sak än vanlig täckodling, för i en sådan finns det ju en massa jord som får näring av täcket + avdunstar långsammare pga av täcket.
men alltså: Detta med att inte alls ha jord över potatisen, utan bara ett tjockt halmtäcke? Någon som provat?
KURT: Det är jord i landet (dvs inte berg), och jag har som jag skrev också bottnat landet med de uppochnervända grästorvor jag grävt bort när jag gjorde landet, dessutom en del tång och löv på - men det är alltså fortfarande väldigt lite jord, för lite för att odla potatis i på vanligt sätt.
Redigerat av EKLO: 22-01-2009, 14:46
|