Hej. Jag brukar också köpa mina grönsaksfröer från Runåbergs. Dill och persilja är givet tycker jag, också mkt bra att frysa in hackad för vintern. De sorter jag har prövat och gillat är Tetra (dill) och Plain leaves (persilja). Persiljan tar väldigt lång tid på sig, men sen växer den som attan (här i alla fall, zon 2). Dillen vissnar lätt ner efter midsommar hos mig (får svampsjukdom) - ska tänka på att luckra jorden då och då bättre, och klippa och frysa in redan vid midsommar.
Älskar sockerärter, brytärter, vaxbönor och brytbönor (bönor sås när jorden är varmare än många andra behöver). Allihop lätta att lyckas med, verkar det som. Urgoda under sommaren, och också de fina att förvälla lätt och frysa in. Brukar bli mkt!
Att ha många olika sallatssorter är väldigt snyggt, gott och roligt tycker jag. Plocksallaten B S Simpson är väldigt tidig, och väldigt snygg i landet - ljust grön och frodig. Brukar också ha isbergssallat ruccola och bataviasallat. Det finns massor av sorter, färger, former - roligt att testa olika. Tänk bara på att så i omgånger (t ex en gång varannan vecka under våren) för man kan ju inte äta allt på en gång.
Grönkål är gott, men utrymmeskrävande. Kan står ute hela vintern. Ska prova sommarkål i år (en sorts tidig vitkål), den tar inte lika mkt plats.
Många olika morötter (både tidiga och sena) är gott, och den stiliga rödbladiga rödbetan Red Bull pryder landet, men är ganska sen hos mig. Ska pröva också en tidgare rödbeta i år.
Potatis är viktigt hos mig, gärna flera olika sorter, där jag bor kan man köpa sättpotatis i lösvikt på torget: "fem såna, tre såna, sex såna". Gillar amandine, Pentland och Early rose, t ex.
Jag brukar misslyckas med min spenat (sår den för tidigt, så att den går upp i blom innan jag hinner äta) - men jag fortsätter envist experimenterandet eftersom jag ibland fiskar makrill och det är så gott med spenat till...
Gillar man mangold är det enormt lätt och rikgivande (och vissa sorter mkt snygga!)
Förra året testade jag bondbönan Express - gav fin skörd, men var det eg. så himla gott? Tveksam...
I år tänkte jag testa runåbergs tidiga palsternacka i det land där jag har djupast och finast jord. Har fått för mig att det är krångligt att få till nån storlek på dem - måste testas.
jag brukar också köpa gul sättlök. Och förra året förkultiverade jag purjolök och satte ut mina egna plantor. Det blev så där kan jag säga - de verkar vara väldigt näringskrävande och vilja ha max sol, och det fick de nog inte riktigt hos mig - men jag ska nog prova igen, för också de kan stå kvar i landet hela vintern och det tycker jag är kul och praktiskt.
ja, det var lite av varje,
Redigerat av EKLO: 23-01-2009, 13:54
|