CITAT (Eva i Höga @ 23-01-2009, 09:16)

Men.... det är väl inte dags att vara orolig för vitlöken än? Den växer väl inte om det är fruset i marken? Mina har inte kommit upp och räknar inte med att se dem förrän frampå vårkanten. Det är första gången jag odlar vitlök så jag vet ju inte riktigt, men orolig är jag inte.
här har jorden inte varit så hårt frusen så grannarnas, av samma sort, har redan kommit upp. bra är det om de kan vänta med att komma upp. det är väl min personlighet som återspeglas. som tur är är jag inte lika orolig för min gravida sambo
de franska sorterna, tex germidour brukar komma upp mycket tidigt, tom innan årskiftet så det är just den jag tycker det är märkligt att den inte kommit upp. mina ryssar däremot vet jag av beprövad erfarenhet att de väntar på sig.
CITAT (160kvm stort hus @ 23-01-2009, 13:24)

Ok, ska jag sätta dom i krukor och ta ut dom eller ha kvar dom inne och låta dom gro? Behöver dom en kallperiod?
Det vore ju jäkligt nice om jag fick vitlökar till hösten!
Skörde nån månad senare? Då måste du väl mena själva gräset?
det går att sätta tidigt på vårkanten här nere i zon 1 i varje fall. testa, som du skriver, att förgro dem inomhus eller om du kan redan nu sätta dem direkt i jorden. det värsta är, som sagt, inte tjäle utan väta.
om det inte alls blir av går det alltid att grönodla vitlök, dvs ta blasten.
se till att köp utsäde till hösten 09. kanonrolig odling