CITAT (pebblelake @ 23-01-2009, 16:44)

Tänkte tippsa på en grej jag funderat på.
Jag hade tänkt göra en kanal ca 15 cm av antingen tryckat trä som avslutning på altan däcket med en liten lutning samt en liten pump som pumpar runt vattnet runt kanalen som löper runt hela altan däcket,
skulle kunna göras av en hängränna också som skulle målas ljusblå
,sen skulle den avslutas med ett litet "fall" innan pumpen åter lyfte upp vattnet till början av rännan. det skulle ge en snygg vatten reflektion upp under taknock samt ett trevligt porlande också.
Växter skulle kunna planteras i uppsamlings kärlet där pumpen är.
Tack för tipset!
Du måste absolut återkomma med bilder här när/om du gör detta. Blir ju nyfiken, så klart.
Ja, jag har också funderat en del kring kanaler... Kollat Apotekarens trädgård i Simrishamn o blivit inspirerad. Tänkt lite i banorna kring att anlägga en minidammfontännågonting med liten kanal längst ner i trädgården, liksom i (den ännu mycket ofärdiga) rabatten med funkior, ormbunkar osv osv. Här är rätt skuggigt under äpple- o päronträd, men vore fint med lite vatten nära den (ännu icka anlagda) lilla lilla stenlagda (tänkt smågatsten) platsen. Skulle kunna bli en mysig liten plats... Planer, planer, planer...., så härligt att fundera nu och längta!