CITAT (tepa @ 24-01-2009, 09:04)

Hej
Var en sväng till övervintringsrummet, där ser ut som följer:
Stora jättegamla Clivian hade fått några helgula blad. Det är säkert som det ska, men kan någon lugna mig lite ? Den fick lite vatten, krukan är så full av rötter, det är som ett ormbo. Måste omplanteras snarast. Annar är den grön och frodig. Den lilla Clivian grön och fin.
Änglatrumpeten har lite gröna blad, den fick också en skvätt.
Mårbackapelargonen likaså, fasta gröna stammar och lite blad. Skottet jag tog från den i somras verkar inte ha klarat sig. Stammen var ihålig, hade inte ett enda blad. Det hade den för tre veckor sen.
De två gamla Hibiskusarna: Den ena tappade alla blad tidigt, har nu klippt ner den lite. Den andra har hela tiden haft lite gröna blad längst ut på kvistarna, nya ljusgröna har det kommit hela tiden. Klippte inte på dessa kvistar, bara de som inte hade blad. Den Hibiskusen jag köpte i somras: hade glömt bort, tog ner den från hyllan förrförra gången jag var dit, och satte den på en bänk bredvid, där den blev stående tills nu, så den har inte fått vatten på fem veckor. Klippte ner den, den var heltorr, alla tre fick vatten.
Lyckoax, Kornettblommor, Gerbera, Fuchsia och Cyklamen: helvissna men fick en skvätt vatten. Azalean också vissnad och torr, men har nog blad kvar, fick vatten.
Det var alltså situationen i Tepas övervintringsrum. Flaxss, kommentera gärna ! Tror du jag har lyckats övervintra ? Skulle vara intressant att höra hur det gått för er andra, som övervintrar krukväxter.
Hälsn Tepa
hur har du haft som varmast?
jag tror du vattnar för lite. Azalean ska hållas fuktig även under vintervilan.
Hibiskiseun är det bättre att beskära ''efter'' nya skott har kommit så du ser vad som lever. hibiskusen kan tappa alla blad men ändå komma med nya blad till våren-sommaren.
bland mina krukväxter spirar det vår
http://www.pixbox.se/alb_show_id996759_page0.htmlalla mina fuchsior har fått många nya skott och den äldsta har blommor redan. Hortensian som jag övervintrat svalt inne har skjutit massor av skott och har blommknoppar.