EKLO, beklagar! Kanske du kan räkna hos grannen istället, om han/hon inte gör det? Eller lägga ut en liten lockande stig av solrosfrön + talgbollar från närmaste fågeltillhåll till din egen matning? Dyrt? Vad gör man inte för fåglarna!
IDAG SKA JAG RÄKNA HAR JAG TÄNKT! Har lagt ut solrosfrön, nötter, talgbollar och äppelhalvor på alla vanliga ställen. Men det finns svårigheter: Jag matar fåglarna på 2 sidor av huset. Koltrastarna äter äppelhalvor vid syrensnåret och flyger inte omkring så mycket - lätträknade alltså, max. 6 st. iakttagna på en gång. Men blåmesarna! Plötsligt en klunga på 3-4 på norrsidan, skyndar mig till sydsidan, finns där blåmesar? Ja, 2 st, men är det samma som flugit hit från norrsidan, eller 2 andra? EN nötväcka på norrsidan, det brukar ju vara 2 på sydsidan... Och dendär flocken som ser ut som björktrastar, men har en vit rand längs nedre kanten av vingen? Så ser de inte ut i fågelboken. Vad i all världen ska jag kalla dem? Varför är gråsiskorna inte här idag, och pilfinkarna, grönfinkarna? Kanske jag räknar en annan dag istället. 2 dagar kvar, ju.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|