Ghislaine de Feligonde, Trier är ju säkra underbara myskrosor. Etude är stor och grann här med. Plocka lite gobitar ur flera grupper, låna Rosbibeln då blir det enklare, då kan du också undvika de sjukaste rosorna. När man gör stora breda rabatter är det inte så enkelt att få till det vackert, jag håller på ännu och byter ut och gräver och köper nytt, en del växer mer än det var tänkt och skymmer, andra får för mycket sjukdomar och det blir ingen ordning på osv. I sommar ska jag plocka in fler perenner, pioner, klematis mm. Bara rosor blir inte heller kul, det måste till lite mer för helheten.
Austinrosor kan du ha alla de sorter i din zon, plantera 2- 3 ihop så blir det vackrare. Någon lila Gallica ros måste man ha för färgerna. Remontant och Bourbonrosor, Portlandsrosor som blommar hela sommaren också ett måste. Klätterrosor kan du ha lite lyxiga, klena saker, välj och vraka. Dom där extra härdiga rosorna, Kanadarosor mm för zon 5 och uppåt skulle jag hoppa över i din zon om jag inte samlade rosor. Kika runt lite i mitt album, dom ligger efter grupper. Annars ta fasta på din zon och njut av möjligheten !
Redigerat av Kajsa: 24-01-2009, 16:35
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|