Åh, vilket projekt! Jag håller på med något liknande, men begränsar mig till rosa-vitt-gult (och tänkte klämma in någon lila klematis också).
Det är svårt att välja rosor. Vilka är "vackrast"? Jag gör en liten lista här på de rosor jag övervägt under mitt projekt, samt varför:
Vita:
White Grootendorst. Blir ganska stor, 1,5 meter, och har "nejlikfransiga" blommor, vilket jag tycker är roligt. Doftar tyvärr inget, men om man har andra rosor som doftar märks det nog inte. Ska vara rätt frisk, blomrik, härdig, lättodlad. Blommar från före midsommar till november.
Alba Maxima. Blir också stor, 2,5 meter, mycket vackra och väldoftande blommor. Blommar från midsommar till slutet av juli. Lättodlad men kan få mycket rosrost.
Souvenir de Philémon Cochet. 1,5 meter, fyllda blommor, väldoftande. Blommar från veckan före midsommar till slutet av juli och remonterar därefter långt in på hösten. Gula höstfärger. Blommorna ska tyvärr bli fula vid regn.
Nevada är också vacker, det finns flera trådar om den.
Lägre vita: Lion's Rose, Claire Austin, Marie-Jeanne.
Mjukt gula/aprikos:
Högre: Ghislaine de Féligonde (märker nu att jag inte hinner vara så utförlig), Crown Princess Margareta, Port Sunlight, Alchymist
Lägre: Grace, Molineux, Pegasus. Jag ser ingen riktigt gul på din bild, men Graham Thomas tycker jag är fin.
Rosa:
Högre: Aloha (Boerner, inte Kordes), Irma, Hyde Hall, Felicia, A Shropshire Lad
Lägre: Mme Boll, Queen of Sweden, Gertrude Jekyll, Chloe
Röda: har knappt kollat upp röda eftersom jag inte kommit till röda hörnet än, men spontant kan jag säga att Isabella Rosellini ser kanonfin ut, den är med på min önskelista, liksom pyttelilla Bassino.
Andra färger: Kolla upp Alfred Colombe, den är jätteläcker.
Och rosa Alan Titchmarsh verkar väldigt fin... det finns många väldigt fina...
På andra sidan grinden kanske en kornell kan passa? Exempelvis Eddie's White Wonder eller Venus:
http://images.google.se/images?gbv=2&s...;q=Cornus+venusEller varför inte en magnolia? Satisfaction och Wildcat ska bli små, Alexandrina något större. Beror förstås lite på läge och zon också...