Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig välja rätt träd till min lilla trädgård
          nordeborgu
          Inlägg 18-01-2009, 11:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 16 773

Kan Rönnsumak passa i min nyanlagda miniträdgård med mycket sten? Eller någon japansk dvärglönn? Eller ett olivträd? Eller ....?
          Jag vill ha ett träd som inte blir för högt eftersom både bostadshuset och friggeboden är 1-planshus. Gärna med en trädkrona som låter solljuset strimla vackert igenom. Och naturligtvis vill jag att trädet ska blomma på våren och vara vackert på hösten/vintern också!
          (Från början tänkte jag en snöeucalyptus som jag skulle klippa kontinuerligt eftersom det egentligen är ett högre träd som växer ganska snabbt, men jag är orolig för att jag inte klarar av det)

Eller har någon andra förslag? - gärna ett lite ovanligt träd hade varit kul!

Här kommer en bild på min öde stenträdgård innan vi började plantera växter i höstas ... Trädet vill jag klämma in till höger i bild mellan den svarta friggeboden och det vita bostadshuset, ungefär där belysningsstolpen sticker upp.

Tacksam för all hjälp och alla idéer!Bifogad fil  Friggebod.JPG ( 27.77k ) Antal nedladdningar: 65

--------------------
          Ulrika

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eriks
          Inlägg 24-01-2009, 21:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 9 231

tulpanträdet säger jag hel nej till i det fallet, alledels för stort träd till platsen, i och med att växtbädden dessutom verkar begränsad.

solfjäderslönnen skulle jag inte vilja sätta där då läget känns alldeles för öppet och exponerat. japanska lönnar kräver mer skyddat lund klimat som är svalare och djup mullrik jord, de blir ju inte heller så höga så de ger ingen skugga. ser den mer som woodland tillsammans med andra växter, träd. min mening

småträd jag skulle vilja rekomendera, stamträd känns mer motiverat på platsen tycker jag som man kan gå under.

amelanchier lamarkii 'robin hill' häggmispel på stam, vårblom, fint bladutrspring, höstfärg
          magnolia 'leornad messel', finns på stam, blir ej så stor, ej höstkvaliter, kräver mullrik näringsrik jord jordförbättra då då.. lägga på lövkompost.
          sorbus 'Dodong' höstfärg, parbladig fin skugga, bladutspring, fruker, blom
          pyrus salicfolia silverpäron kan va svårt med storlekar
          prunus cerecifera 'Nigra' blodplomon
          ginkgo biloba 'Fastigiata'

ska fundera på några mer.. om ni vill.

köp ej garden center kvalite! vänd dig till någon som kan ta hem från plantskola 12-14 14-16 kvalite
          trädet har då en uppbyggd krona och du slipper vara plantskolist och bygga upp kronan, kunskap krävs

se till att föreberada växtbädden! a och o om huset är nybyggt har ofta byggarna förstört och packat marken!
          luckra djup och påför kompost kogödsel på toppen..

Redigerat av Eriks: 24-01-2009, 21:45

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 01:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon