CITAT (MariaS @ 24-01-2009, 22:30)

Nu är väl inte nerium, rosmarin, lager och cordyline perenner! Men dessa växter bör klara sig utan skydd i zon 1. Särskilt som de nu står i skyddat läge. Jag har själv lager och rosmarin på friland här sen några år tillbaka, utan problem.
då bör jag också tillägga att inga av dessa växter är härdiga i sverige. inte ens i Skanör-Falsterbo är dom säkra.
Nerium fryser ned vid -10c -12c. och kommer vara död vid tjäle och under -15c. jag har denna vinter haft en nerium med rejält skydd klarat -18c. dock med toppskador. denna kommer att dö under en kall(normal) zon 1 vinter utan skydd. jag har haft plantor som varit stendöda vid -5c och lägsta vinter -18c och den levde inte till våren utan skydd.
Rosmarin tål om den står torrt utan problem ner till -10c men också -15c -23c om man har en riktig tålig sort. mina har alltid fått vinterskador men aldrig frusit ner helt i zon 1-2 skåne i ett dåligt läge. som värst så frös norrsidan bort i -18 . den klara sig bra i skåne flesta vintrar utan skydd i skyddade lägen eller i andra zon 0-1lägen. dock ej säker planta (om jag inte mins fel så ligger köldrekord för skåne på -33c)
Lager - fryser ned vid -10c -12c oftast . har man en Lager som tål mer än så utan att frysa ned eller skadas så ska man sälja sticklingar från den dyrt. jag har haft lager utan skydd i -10c och -15c den klarade bägge vintrana men frös ner och växer väldigt dåligt. denna vinter i samma skydd och läge som nerium enbart toppskador på min lager. denna är inte säker i sverige och dör en kall zon 1 vinter om man inte skyddar den.
Cordylin - vet jag plantor som har klarat -10c -12c utan skador en svensk vinter. mycke mer än så tror jag inte att dom tål här. och den kan heller ej anses härdig i sverige.
skydd till dessa plantor ger man iform av regn och köldskydd. tak över och grönvinter väv elelr bubbelplats och mycket snö eller nåt likande.
Redigerat av flaxss: 24-01-2009, 23:04