Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Våga vägra vinterskydda Nerium Oleander, Egna erfarenheter med känsliga växter?
          Majja74
          Inlägg 24-01-2009, 21:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 20 728

Eller rättare sagt inte orkat bry mej så mycket... ;-)

Vi har ingenstans att förvara vinterskyende växter så nu har jag i ett söderhörn under hustaket förvarat min nerium oleander, rosmarin, lager och min cordyline. Alla har de stått ut med -20 grader celcius som mest en natt...
          De ser lite tagna ut men alla lever än i sina krukor. Säkert för det har varit en sådan mild vinter i år.
          Förra året blommade min rosmarin för fullt trots att den stått ute i sin kruka hela vintern. Kul! :-)

--------------------
          Bor i zon I, norr om Kalmar. Har två nya tomter att fylla med MASSOR utav växter. Har två teman, medelhavsväxter närmast huset/altanen och sen japanskt tema längs två tomtsidor.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 24-01-2009, 22:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

- Tack för fråga:
          - Alla perenner som säljer i Sverige , de är härdiga till zon 8 utan problem.
          - H:Bassam

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-01-2009, 22:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Bassam @ 24-01-2009, 22:11) *
          - Tack för fråga:
          - Alla perenner som säljer i Sverige , de är härdiga till zon 8 utan problem.
          - H:Bassam

Nu är väl inte nerium, rosmarin, lager och cordyline perenner! Men dessa växter bör klara sig utan skydd i zon 1. Särskilt som de nu står i skyddat läge. Jag har själv lager och rosmarin på friland här sen några år tillbaka, utan problem.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-01-2009, 23:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (MariaS @ 24-01-2009, 22:30) *
          Nu är väl inte nerium, rosmarin, lager och cordyline perenner! Men dessa växter bör klara sig utan skydd i zon 1. Särskilt som de nu står i skyddat läge. Jag har själv lager och rosmarin på friland här sen några år tillbaka, utan problem.

då bör jag också tillägga att inga av dessa växter är härdiga i sverige. inte ens i Skanör-Falsterbo är dom säkra.

Nerium fryser ned vid -10c -12c. och kommer vara död vid tjäle och under -15c. jag har denna vinter haft en nerium med rejält skydd klarat -18c. dock med toppskador. denna kommer att dö under en kall(normal) zon 1 vinter utan skydd. jag har haft plantor som varit stendöda vid -5c och lägsta vinter -18c och den levde inte till våren utan skydd.

Rosmarin tål om den står torrt utan problem ner till -10c men också -15c -23c om man har en riktig tålig sort. mina har alltid fått vinterskador men aldrig frusit ner helt i zon 1-2 skåne i ett dåligt läge. som värst så frös norrsidan bort i -18 . den klara sig bra i skåne flesta vintrar utan skydd i skyddade lägen eller i andra zon 0-1lägen. dock ej säker planta (om jag inte mins fel så ligger köldrekord för skåne på -33c)

Lager - fryser ned vid -10c -12c oftast . har man en Lager som tål mer än så utan att frysa ned eller skadas så ska man sälja sticklingar från den dyrt. jag har haft lager utan skydd i -10c och -15c den klarade bägge vintrana men frös ner och växer väldigt dåligt. denna vinter i samma skydd och läge som nerium enbart toppskador på min lager. denna är inte säker i sverige och dör en kall zon 1 vinter om man inte skyddar den.

Cordylin - vet jag plantor som har klarat -10c -12c utan skador en svensk vinter. mycke mer än så tror jag inte att dom tål här. och den kan heller ej anses härdig i sverige.

skydd till dessa plantor ger man iform av regn och köldskydd. tak över och grönvinter väv elelr bubbelplats och mycket snö eller nåt likande.

Redigerat av flaxss: 24-01-2009, 23:04

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 10:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon