|
Majja74
24-01-2009, 21:58
Eller rättare sagt inte orkat bry mej så mycket... ;-)
Vi har ingenstans att förvara vinterskyende växter så nu har jag i ett söderhörn under hustaket förvarat min nerium oleander, rosmarin, lager och min cordyline. Alla har de stått ut med -20 grader celcius som mest en natt... De ser lite tagna ut men alla lever än i sina krukor. Säkert för det har varit en sådan mild vinter i år. Förra året blommade min rosmarin för fullt trots att den stått ute i sin kruka hela vintern. Kul! :-)
Sussie F-Flower
24-01-2009, 22:10
Nyfiken: vad bor du i för zon? Skåne?
Edit: Förlåt... ser ju nu att det står i det finstilta...
- Tack för fråga: - Alla perenner som säljer i Sverige , de är härdiga till zon 8 utan problem. - H:Bassam
CITAT (Bassam @ 24-01-2009, 22:11)  - Tack för fråga: - Alla perenner som säljer i Sverige , de är härdiga till zon 8 utan problem. - H:Bassam Nu är väl inte nerium, rosmarin, lager och cordyline perenner! Men dessa växter bör klara sig utan skydd i zon 1. Särskilt som de nu står i skyddat läge. Jag har själv lager och rosmarin på friland här sen några år tillbaka, utan problem.
De är ju medelhavsväster, och även runt Medelhavet kan det smälla till och bli vinter ibland.
Alexander-VG-zon3
24-01-2009, 23:01
CITAT (MariaS @ 24-01-2009, 22:30)  Nu är väl inte nerium, rosmarin, lager och cordyline perenner! Men dessa växter bör klara sig utan skydd i zon 1. Särskilt som de nu står i skyddat läge. Jag har själv lager och rosmarin på friland här sen några år tillbaka, utan problem. då bör jag också tillägga att inga av dessa växter är härdiga i sverige. inte ens i Skanör-Falsterbo är dom säkra. Nerium fryser ned vid -10c -12c. och kommer vara död vid tjäle och under -15c. jag har denna vinter haft en nerium med rejält skydd klarat -18c. dock med toppskador. denna kommer att dö under en kall(normal) zon 1 vinter utan skydd. jag har haft plantor som varit stendöda vid -5c och lägsta vinter -18c och den levde inte till våren utan skydd. Rosmarin tål om den står torrt utan problem ner till -10c men också -15c -23c om man har en riktig tålig sort. mina har alltid fått vinterskador men aldrig frusit ner helt i zon 1-2 skåne i ett dåligt läge. som värst så frös norrsidan bort i -18 . den klara sig bra i skåne flesta vintrar utan skydd i skyddade lägen eller i andra zon 0-1lägen. dock ej säker planta (om jag inte mins fel så ligger köldrekord för skåne på -33c) Lager - fryser ned vid -10c -12c oftast . har man en Lager som tål mer än så utan att frysa ned eller skadas så ska man sälja sticklingar från den dyrt. jag har haft lager utan skydd i -10c och -15c den klarade bägge vintrana men frös ner och växer väldigt dåligt. denna vinter i samma skydd och läge som nerium enbart toppskador på min lager. denna är inte säker i sverige och dör en kall zon 1 vinter om man inte skyddar den. Cordylin - vet jag plantor som har klarat -10c -12c utan skador en svensk vinter. mycke mer än så tror jag inte att dom tål här. och den kan heller ej anses härdig i sverige. skydd till dessa plantor ger man iform av regn och köldskydd. tak över och grönvinter väv elelr bubbelplats och mycket snö eller nåt likande.
Alexander-VG-zon3
24-01-2009, 23:16
CITAT (HelenJ @ 24-01-2009, 22:37)  De är ju medelhavsväster, och även runt Medelhavet kan det smälla till och bli vinter ibland. visst kan det smälla till i Syd Europa också det är endast syd kusterna nere i Medelhavsområdet som granterat håller frotfritt även, i exempel Rom kan det bli -2c -5c varje vinter. men nåt som du glömmer är att vi har inte samma vinter eller sommarklimat. plus blir det frost i Sydeuropa så är det knappast lika lång vinter som i sverige. exempel syd Frankrike ligger i zon 8-9 har jag för mig (USA-zon) vilket betyder att dom områdena kan få ca -5c -10c som lägst vinter temp. men det blir inte -10c varje vinter. utan det finns områden som är frostfria kanske 10-20år men någon mil kallare får dom kanske -2c -5c regelbundet. men det kan kalla vintrar också bli -10c i bägge områdena. vilket blir att har du en nerium i Sydfankrike så kan den uppleva -1c -10c vart 10-20e år enbart och sedan ha frostfritt med sommar temp över +35c. du ser att det är skillnad. så är knappast vintern i Sverige. inte ens i Skagen i Danmarkl har en sådan vinter (och det är mildare än Skanör-Falsterbo). CITAT (Bassam @ 24-01-2009, 22:11)  - Tack för fråga: - Alla perenner som säljer i Sverige , de är härdiga till zon 8 utan problem. - H:Bassam nej det är dom inte. CITAT (Majja74 @ 24-01-2009, 21:58)  Eller rättare sagt inte orkat bry mej så mycket... ;-)
Vi har ingenstans att förvara vinterskyende växter så nu har jag i ett söderhörn under hustaket förvarat min nerium oleander, rosmarin, lager och min cordyline. Alla har de stått ut med -20 grader celcius som mest en natt... De ser lite tagna ut men alla lever än i sina krukor. Säkert för det har varit en sådan mild vinter i år. Förra året blommade min rosmarin för fullt trots att den stått ute i sin kruka hela vintern. Kul! :-) hoppas verkligen du har turen med dig. -20c utan skydd i krukor är inget dom växterna vill ha. klarar dom sig ute (och då har du haft tur som heter duga) så får du ta det väldigt långt med dom. och låta dom få tid att återhämta sig. visst lager,Rosmarin vill ha någon frostnatt på hösten för att blomma bra men knappast -20c. plus vinterskadorna ser du när det blir varmt. så alla dina växter kan vara stendöda utan att du vet det men dom ser gröna ut. men bryr du dig inte så kvittar det väl då också om dom är döda. du hade nog kunnat sålt dom dyrt istället för att låta dom frysa ihjäl.
Hej och välkommen till Odla! Jag har inte heller något bra förvaringsställe för mina växter och är alldeles för lat för att bygga skydd och dylikt. Min Oleander står alltid ute året om, och klarar det fint. I år får den stå på vår nybyggda altan, intill husväggen, med bara krukan invirad i bubbelplast. Mina olivträd står också alltid ute, men inte så högt ovanför marken tyvärr (orkade tyvärr inte bära de till altanen i höstas, de är skittunga) men i lä intill boden. Min Rosmarin har jag i en pallkrage, aldrig skyddad aldrig skadad. De som faktiskt fått lite skydd i år Cordyline, Fikon, Jättegunneran och lite annat som jag köpte i höstas på rea, och inte hade en aning om var de skulle ta vägen. De ligger nedgrävda i potatislandet med en halvmeter boklöv över sig. Jag tror vi har lite samma inställning, klarar de det blir man naturligtvis jätteglad men om inte så är det ju faktiskt inte hela världen. Yvonne
Alexander-VG-zon3
25-01-2009, 17:30
CITAT (midas @ 25-01-2009, 16:58)  Hej och välkommen till Odla! Jag har inte heller något bra förvaringsställe för mina växter och är alldeles för lat för att bygga skydd och dylikt. Min Oleander står alltid ute året om, och klarar det fint. I år får den stå på vår nybyggda altan, intill husväggen, med bara krukan invirad i bubbelplast. Mina olivträd står också alltid ute, men inte så högt ovanför marken tyvärr (orkade tyvärr inte bära de till altanen i höstas, de är skittunga) men i lä intill boden. Min Rosmarin har jag i en pallkrage, aldrig skyddad aldrig skadad. De som faktiskt fått lite skydd i år Cordyline, Fikon, Jättegunneran och lite annat som jag köpte i höstas på rea, och inte hade en aning om var de skulle ta vägen. De ligger nedgrävda i potatislandet med en halvmeter boklöv över sig. Jag tror vi har lite samma inställning, klarar de det blir man naturligtvis jätteglad men om inte så är det ju faktiskt inte hela världen. Yvonne Fikon är härdigare än Oliv så dom behöver du inte skydda alls. men att Nerium klarar sig i flera år på friland handlar enbart om tur. dom 10senaste vintrana har ju blivit mildare och nerium är inte härdig i sverige. även om den överlever vintern i milda områden i zon 0-1 i ett par år. Oliv och Rosmarin har jag haft på friland sedan 04-05 med skydd vissa vintrar inga problem. men vinterskador blir det nästan varje vinter.
"Rätt" eller "fel" är ju i detta fallet ointressant, det var ju våra egna erfarenheter som Majja ville att vi skulle dela med oss av. Mvh Yvonne
Alexander-VG-zon3
25-01-2009, 19:38
CITAT (midas @ 25-01-2009, 18:44)  "Rätt" eller "fel" är ju i detta fallet ointressant, det var ju våra egna erfarenheter som Majja ville att vi skulle dela med oss av. Mvh Yvonne jag har i 3vintrar provat Nerium ute test 1 - vid -5c så var alla blad sladdriga och döda, lägst den vintern blev -18c och mycket snö inget skydd. den klarade sig inte. test 2 - andra gången skyddade jag den innan frosten med grönvinterväv. lägst den vintern -15c också mycket snö. den klarade inte vintern. test nummer 3 var denna vinter, då lämnade jag kvar ute en nerium i kruka. har skyddat den rejält och placerat den i det bästa läget. lägst -18c (varmare under skyddet) många blad har frusit och en del toppar har frusit. överlag ser den bra ut. hur kan du tycka att detta är att klara sig ''fint'' ? att du har fått den att klara ett par milda zon 1 vintrar vid kusten utan skador i ett toppen läge. menas inte att den är härdig eller att man kan börja plantera ut nerium i sverige. Nerium behöver ej frost för att vila eller blomma och den växer vilt i klimat som aldrig får frost. och den kommer blomma bättre och växa bättre i kruka utan att utsättas för frost. visst man kan testa och det kan funka men då ska man också skriva att den inte är härdig i sverige och man ska skriva vad som krävs för den att klara vintern, det är ju fler här som läser på odla och kanske gör misstaget att plantera ut sin nerium när den inte klara vintern ute. exempel jag själv har lyckas övervintra dadelpalm på friland i två år och dom brukar dö vid -5c utan skydd i sverige. men knappast är dom härdiga och växer bättre i kruka som man tar in inför vintern.
Majja74
06-02-2009, 11:48
Oj vad mycket tips jag har fått. Tack! Det har aldrig varit min avsikt att få någon att tro att nerium överlever enkelt...jag ville bara ha reda på om någon har lyckats med bedriften. :-) Ska prova med rosmarin på friland i år...Ska ha söderläge, några stora stenar för att bygga upp en liten etage och sen fylla på med mycket sten i botten, sand och lite plantjord.
Mitt lilla vilda olivträd har tappat alla små blad som har fått lite solsveda. Bladen som är längre ner på plantan och som delvis varit snötäckt och tallristäckt har klarat sig. Men olivträd brukar ju vara kinkiga och tappa bladen så det kommer nog nya vad det lider.
Har nu ställt två slitna billiga solstolar med nylontyg framför cordyline, rosmarin, lager och nerium. Växterna är lite bruna i bladen nu...eller kanske ganska bruna ska jag väl skriva. ;-) Men rosmarinen har redan börjat repa sig bakom nylontyget. Aja, de repar sig säkert...det är riktigt varmt i hushörnan och torrt. Har skvätt lite vatten vid flera dagar med plusgrader och ska så göra idag med.
Phyllostachys aurea, metspöbambu och Phyllostachys nigra, svart bambu, har jag plantat förra året på försommaren. De ser lite halvdassiga ut nu...men jag ska ut och vattna dessa idag när det är plusgrader. Även min rufus-häck, Phyllostachys bisetti och mina två jumbo ska få lite. Har omgärdat min metspöbambu och svart bambu med kompostgaller och fyllt med tallris och löv. Hoppas det hjälper mot frosten för rötterna iaf. Bladen var jag beredd att det skulle skita sig med och att de skulle lida... När är det ok att börja gödsla uteväxterna? Är det när frosten har slutat komma eller tidigare? Ska man ha lite is i magen innan man gödslar?
Edit: beredd ska inte stavas berädd, blev lite rädd, men jag reda till det igen så det blev rätt. ...beeeeredd, givakt!
Tack för frågan Jag tycker att det är bättre om man skyddar de under frost tiden. olivträd om det fick bra skötsel under frost tid, på den här sätt ska inte tappa bladen , olivträd som alla växter som växer bra på varma länder behöver övervintra över vinter +12 med ljus. Lycka till- H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|