Ja Kajsa, det är inte så dumt att gå förbi den, både ros-os och ögonfägnad.
Klimatet har garanterat betydelse förstås, här står den mot stallväggen i sydväst och på den relativt läade sidan av huset. Mikroklimatet är därmed förmodligen zon 2. Det är gammal gårdsplan, grusigt och stenigt, men också sedvanlig stabbig lermylla. Huruvida det har gått höns och pickat och lassat ut här tidigare vet jag inte, men, som sagt, den står vid en stallvägg så några skyfflar hästdynga brukar den, (liksom de andra rosorna), få varje år. Sedan kan det naturligtvis också vara så att just denna planta råkar vara ett praktexemplar, vem vet?
Ljuset ja, det är viktigt. Jag har också en Nikon, och den gnölar jämt och ständigt över bristande ljus. Skulle inte bli förvånad om den insisterade på blixt en solig dag i skidbacken...

Den tycks nästan alltid vilja ha blixt, (vilket jag naturligtvis inte låter den få...

). Begriper inte vad det är för en ärthjärna till ingenjör som programmerat den.
Ja Renate, så där är det med rosorna, eller kanske snarare smaken, men som tur är så finns det ju några olika rosor att välja på.
/S