CITAT (midas @ 25-01-2009, 16:58)

Hej och välkommen till Odla!
Jag har inte heller något bra förvaringsställe för mina växter och är alldeles för lat för att bygga skydd och dylikt. Min Oleander står alltid ute året om, och klarar det fint. I år får den stå på vår nybyggda altan, intill husväggen, med bara krukan invirad i bubbelplast. Mina olivträd står också alltid ute, men inte så högt ovanför marken tyvärr (orkade tyvärr inte bära de till altanen i höstas, de är skittunga) men i lä intill boden. Min Rosmarin har jag i en pallkrage, aldrig skyddad aldrig skadad. De som faktiskt fått lite skydd i år Cordyline, Fikon, Jättegunneran och lite annat som jag köpte i höstas på rea, och inte hade en aning om var de skulle ta vägen. De ligger nedgrävda i potatislandet med en halvmeter boklöv över sig. Jag tror vi har lite samma inställning, klarar de det blir man naturligtvis jätteglad men om inte så är det ju faktiskt inte hela världen.
Yvonne
Fikon är härdigare än Oliv så dom behöver du inte skydda alls.
men att Nerium klarar sig i flera år på friland handlar enbart om tur. dom 10senaste vintrana har ju blivit mildare och nerium är inte härdig i sverige. även om den överlever vintern i milda områden i zon 0-1 i ett par år.
Oliv och Rosmarin har jag haft på friland sedan 04-05 med skydd vissa vintrar inga problem. men vinterskador blir det nästan varje vinter.
Redigerat av flaxss: 25-01-2009, 17:30