Tepa,
det är kanske lite svårt att ge råd i enskilda fall för att omständigheter clivior befinner sig i varierar en hel del. Vad som fungerar hos ene fungerar inte hos den andre. Som jag har sagt före, man måste prova sig fram och lyssna på de små signalerna de här "damerna" sänder till oss, ja, inte alltid lätt. Några av mina clivior blommade i november, en av dem fortsätter ännu idag med den andra stängeln av blommor utan att bry sig att det är för mörkt eller för varmt (omkring 22 gr. hela tiden)...Den är inne från början av november för att då upptäckte jag att blommorna var på väg. Andra clivior har jag placerade fortfarande ute på den inglasade balkongen utom två som jag tog in ett par dagar tillbaka...Och vad gör de två "damerna" nu ? Ni kan titta på bilder...
De röda cliviorna från balkongen, en av de variegerade (ett treårigt (varieg.) skott som växer bredvid är också på väg att blomma)
clivia__jan_2009.jpg ( 92.69k )
Antal nedladdningar: 34
den_variegerade_clivian__jan.2009.jpg ( 88.7k )
Antal nedladdningar: 76Den här clivian blommar med den andra stängeln och är inne från början av november:
blommande_clivia__jan.2009.jpg ( 89.51k )
Antal nedladdningar: 45Kapslarna har mognat...
fr_kapslar__jan.2009.jpg ( 51.18k )
Antal nedladdningar: 35
fr_kapslar__jan.2009__den_variegerade_clivian.jpg ( 67.16k )
Antal nedladdningar: 89
fr_kapslar__gul_clivia__jan.2009.jpg ( 63.28k )
Antal nedladdningar: 29
fr_n_2009.jpg ( 84.53k )
Antal nedladdningar: 26Ja, Tepa, det är kanske inte så lätt med växterna som vi tror från början, inte ens med så kallade "lätta" växter, men om vi anstränger oss lite att lära känna våra fantastiska gröna vänner kommer vi att upptäcka en helt annan värld. Jag håller tummarna att du lyckas att lyssna på din "cliviadam" och att hennes svar kommer i form av praktfulla blommor som tack för din omsorg...
MVH/clivia